Just denna sjö heter Morskie Oko ("Havsögat") och råkar ligga i Tatrabergen, som vi passerade på denna tågluff, men det var ju bara ett exempel. På den resan kom vi hela vägen ner till den slovenska medelhavskusten, med mer vandring i de slovenska Alperna på vägen ner, lite badsemester i den fina lilla staden Koper, och sen via Trieste och Venedig en lite mer västlig rutt över de italienska/österrikiska Alperna på vägen tillbaka.
Jag tror att du kan grovplanera utifrån Cook's tåglinjenät och vandrarhemsförteckningen som jag tipsat om, och när du väl ringat in några områden som verkar lättåtkomliga med tåg och lite intressanta, gå in på nätet utifrån ortsnamnen, kolla på Google Earth och kartor. Jag brukar själv tycka att kart-nörderi är det roligaste sättet att spana in nya eskapader - där finns egentligen all info man behöver. Spelar ingen roll om de är på papper eller digitala. Google Earth är kul, men kartor är på något sätt mer fantasieggande
. Man läser nivåkurvorna och gör sig föreställningar om terrängen, spanar in fjällstugor, sjöar, dalgångar och vattendrag...
Om jag ger dig konkreta tips så blir de onödigt slumpmässiga och subjektiva. Bergen kring Bled-sjön i Slovenien är jättefina och fulla av snälla vandringsleder. Gardasjön var också väldigt barnvänligt, man kunde bo nere vid vattnet i Malcesine och bada, och sen ta linbana hela vägen upp på berget. Trakten kring Obertauern på den österrikiska sidan var fin och väl åtkomlig med tåg. Det är snälla, men ändå vackra berg på bägge dessa ställen, och fina småstäder med mysiga pensioner och B&B. Ibland bara steg vi av tåget, där vi råkade tycka att det såg vackert ut.
Tågsträckan Interlaken - Grindelwald - Kleine Scheidegg, och sen bergbanan genom tunnlarna upp på Jungfrau i Schweiz, åkte vi en annan sommar - det var mäktigt med alla glaciärerna och de riktigt höga bergen, ändå kunde man bo bekvämt på små gästhus eller på vandrarhemmet vid ändstationen i Kleine Scheidegg och göra enkla promenader på blommande alpängar...
Etc, etc.
PS. Man vet aldrig, vad som tar skruv. Yngsta dottern var först inte alls intresserad av sånt som vi vuxna tycker är "vacker natur" - visst var det kul att härja runt bland klippblocken, men när vi åkte tåg genom de vackraste passen, satt hon och spelade spel på sin mobil... tills vi kom till stora staden Prag. Då fick hon plötsligt totalfnatt, släpade runt mig till stans alla barockkyrkor för att spana på de knubbiga guldänglarna, upp på katedralens högsta torn... sen klagade hon lite över att hon hade ont i benen... varefter hon sprang runt i några timmar till, tills mörkret föll.