Vandring och fiske norr om Rogen

Funderar på att vandra och fiska med min son några dagar i närheten av Rogen. Tänkte först att vi skulle gå runt sjösystemet norr om Rogen - från Käringsjön via Skedbrostugan runt sjöarna och tillbaka till Käringsjön. Tror dock att detta blir för mycket vandring och för lite fiske för oss och tänker mig nu istället att vi går norr eller söder om sjösystemet, campar på olika ställen längs sjöarna och vänder tillbaka samma väg när det känns lagom.
Skulle vara väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med lite information om området.

Bör vi gå norr eller söder om sjösystemet med tanke på:
Terrängen för vandringen?
Möjlighet att nå sjöarna för fiske?
Möjligheter att hitta tältplatser?

Lyckas inte hitta någon information på nätet om terrängen och stigen norr om sjöarna.

Kanske kan man gena mellan sjöarna någonstans för att inte runda alla dessa borta vid vid Skedbrostugan?

Hur är fisket i dessa sjöar generellt sett?
Några som är bättre än andra?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • tempFileForShare_20240706-120555.jpg
    tempFileForShare_20240706-120555.jpg
    680.8 KB · Visningar: 95
Om fiske vet jag just ingenting men jag har vandrat i området några gånger. Det är rejält stenig terräng, ofta gles tallskog med gamla träd, ganska jobbigt att vandra men väldigt vackert i mitt tycke! Jag skulle själv inte gena där pga alla stenar och blockterräng.
Det jag ändå vet om fiske är att det fiskas i Hävlingen och och Storån som ligger lite söder om Rogen, som du kanske vet. Där finns fina lägerplatser för att elda, tälta och säkert fiska.
 
Hejsan.

1: Om man vill slippa att gå i det ganska besvärliga terrängen går det att hyra kanot i Kärringsjön. Ett mycket sympatisk sätt att ta sig fram i området om du frågar mig, har varit på 3 kanotturer med barn i området.

2: När jag kollar på Fjällkartan finns det en stig markerad där du ritat in din genväg, så det borde ju vara hyfsat vettig vandring den vägen. Men som BrittMarie skriver är det ganska krångligt att vandra, framför allt med en fullpackad ryggsäck.

3: Fiskekortet jag köpt gäller fram till Rödsjöarna, som inte ingår. Är helt ok fiske i småsjöarna som ingår i fiskekortet. Dock mest abborre som fastnat på mina krokar. Har haft mest framgång då jag fiskat från kanoten. Ska finnas en hel del fin öring/röding i de bägge Rödsjöarna, men jag vet inte om det går att köpa fiskekort där.

/ Stefan
 
Den steniga och bitvis blöta terrängen gör att det kan vara rätt långt mellan möjliga tältplatser. Detta är bra att ha i åtanke så att man inte väntar för länge på den "perfekta" platsen. Jag har tältat i anslutning till vindskydden, där man också får bra skydd vid regnväder. Lycka till önskar Pelle
 
Rödsjöarna är inte tillgängliga enligt Natureit som tillhandahåller fiskekort. Kolla på deras hemsida - fiske -Jämtland så kan du se en karta över hela jämtland (länsstyrelsens info) var man kan fiska. Fiskekortet gäller alla presenterade vatten ovan odlingsgränsen i Jämtland där man får fiska. Ordnas efter samebyarna.
 

Bilagor

  • Skärmbild från 2024-07-08 13-38-35.png
    Skärmbild från 2024-07-08 13-38-35.png
    973.9 KB · Visningar: 52
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
MattiasJakobsson Vandring fiske Lierne/Sörli Norge Fjällvandring 0
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
never Vandring och fiske runt kautokeino? Fjällvandring 0
bahlgren8 Kombitur vandring & fiske Fjällvandring 5
fr3dr1k Lättillgängligt ställe för vandring och fiske? Fjällvandring 4
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
Markus Sjöberg Inspirationsfilm, Vandring/fiske m.m i Femundsmarka national park 2012 Fjällvandring 20
svebban Vandring/fiske Børgefjell Fjällvandring 7
Cajmon Vandring i Funäsfjällen Fjällvandring 0
Petter11 Vandring och fiske i juli Fjällvandring 1
bernekorn Vandring, fiske och avkoppling i Norge Fjällvandring 7
-vickan- Tegefjäll/Åre - Bra Fiske /Kanot/Vandring? Fjällvandring 2
Björn A vandring och fiske Fjällvandring 4
Dorsander Vandring och fiske Fjällvandring 1
tsd rygga+säck+underlag+tält för fiske och vandring Fjällvandring 11
ConZec Tips på bra nybörjarled, Jämtland (Vandring+Fiske) Fjällvandring 0
misenos Vandring, lite fiske och toppbestigning i Norge Fjällvandring 0
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg