"Vandring" med kanot (I fjällvärld?) ?

Hejsan!

I sommar har jag tänkt mig ut på en tur igen efter ett par års avsaknad av vandringar (abstinens, och glömt bort hur det är att vara svettig med myggsvärmar runt sig=D).

Antingen blir det sikte på en ~veckas tur i Sarek, eller så har jag funderat på det här med kanot-tur! Det hör till saken att jag eventuellt kommer ha en unghund som då skulle vara under halvåret gammal antagligen, och därmed inte passande för en vandring. Jag vill ju inte låta detta stoppa mig förstås, och även om jag kunde lämna jycken hos nån vän så vore det roligare att göra sånt här tillsammans. Min tanke var därför att hitta nått bra ställe där det går att paddla kanot om dagarna och lägga an och göra tältplatser lagom till eftermiddag/kväll och sen fortsätta nästa dag på samma vis.. Dvs exakt samma som fjällvandringen då fast minus allt gående.

Man får ju förstås göra stopp då och då och rasta, gå runt lite etc. Jag skulle inte ha bråttom.

Detta går ju säkert att göra vid vilka vattendrag som helst i Sverige, men helst vill jag ju upp i fjällvärlden! Nån som har ett förslag på var som är passande för detta (lugna vatten och inga forsar, men helst så man kan ta sig en bit och inte måste åka rundor runt samma sjö eller bäckar). Ca en vecka skulle jag vilja vara ute!

Senast jag paddlade i fjällen så var det runt Kvikkjokk där det fanns jättefina vattendrag, men de sträcker sig kanske inte så långt? Har inte så bra koll själv.

Tacksam för all hjälp!

Femundsmarka i Norge finns också, på andra sidan gränsen från Rogen.

Lars Monsen gjorde en paddeltur där i ett av sina program. Han var även inne en sväng i Rogen.

Avsnitt 3 och 4:

https://tv.nrk.no/serie/paa-tur-med-lars-monsen

Slå på norsk text så blir det lättare att förstå vad som sägs!

Så man får ha hund i norska nationalparker, eller? Jag har sett allt Monsen har gjort, och det var nog han som först inspirerade mig att paddla och inte bara knalla i fjällen :)

I nationalparken på Norska sidan gäller kopplingstvång 1. april til 1. september

http://www.miljodirektoratet.no/old/dirnat/attachment/2471/Femundsmarka_NP_N_nett 181011.pdf

Man skall också tänka på att hund medför extra problem om man kommer nära myskoxar (oavsett om hunden är kopplad eller ej)!

Tack för info! Koppel hade jag definitivt tänkt använda oavsett, då det dels vore min första fjälltur med hund samt att det vore en rätt ung hund som jag skulle vilja ha extra koll på (och som inte ska springa runt så särskilt långt eller i dålig terräng, därav hela konceptet med paddlingstur också!).

Jag ska själv med min son paddla lite inlands vatten, nära det mesta;) utgår hemifrån och tar tåget hem med min ally. Går att slå följe om önskas,ca 3 veckor enligt kartan nedan
http://www.scribblemaps.com/maps/view/Canoe_2016/Canoetripp

Jäklar det kallar jag en tur det! :) Vad trevligt att du erbjuder, jag tror dock jag vill längre norrut om det bara går, har riktig fjällvärlds-abstinens nu alltså!

Jag har kollat på en del av Monsen, och det ser ju minst sagt jobbigt ut att knalla omkring genom sly och myr med en så pass stor ryggsäck. Antagligen vägde hans ryggsäck 50 kg vid vissa tillfällen, med tanke på att bara kanoten (Ally-kanadensare) väger kanske 20.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-vickan- Tegefjäll/Åre - Bra Fiske /Kanot/Vandring? Fjällvandring 2
Markus.A Vandring och kanot Fjällvandring 1
Gladingenjör Vi behöver din åsikt om vandringsstavar! 🙌 Fjällvandring 24
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg