Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
hejsan! jag tänkte göra min första vandring med min 1 åriga flat tik! nån som har tips på nån bra och enklare led i dalarna? vad bör jag tänka på angående hunden, dvs, mat, packning, osv. mvh loisen
hejsan! jag tänkte göra min första vandring med min 1 åriga flat tik! nån som har tips på nån bra och enklare led i dalarna? vad bör jag tänka på angående hunden, dvs, mat, packning, osv. mvh loisen
Leder i Dalarna har jag ingen aning om men när det gäller att du ska ut och gå med hund så där första gången i terrängen så bör du tänka på att en promenad på gatan hemma är mycket enklare än en vandring i terräng (det gäller ju både hund och husse/matte), så starta mjukt, stanna ofta och ta rast med hunden, gå inga jättelånga sträckor första dagarna, om hunden dag 2 och 3 blir gnällig och har lite svårt att sitta/ligga och röra på sig kan det troligt vara träningsvärk, då hjälper bara vila. Packning; har du skaffat en klövjeväska till hunden ? i så fall packa bara hundens egna mat i den, samt extra koppel, godis och sånt, inga överdrivna laster, man ska träna med väska ett tag innan man skall ut för bästa resulat, mat skall ju hunden alltid ha som sagt, ett par mjuka skålar är bra investering, mat mängd brukar jag ge det som står på säcken som gäller för aktiv hund, sedan har jag alltid med ett par extra portioner för säkerhets skull, godis brukar jag ta med och ge en bit vid varje stopp/rast som vi tar. Koppel anvnder jag alltid fast lina på 3 till 5 meter med stor kabinhake i min ända som jag snabbt kan fästa på mig om jag skulle behöva ha händerna fria, tänk på att om du går med hund går du ofta fortare än alla andra så ha koll på dina övriga vandringskompisar. Jag har gjort ett antal fjällvandringar med min lille vän och jag tycker det är så trevligt att ha med honom, jag vandrar ju aldrig ensam men man har ju ändå med sin bästa vän i hunden.