Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har något något tips på en led för vandring som går utmed havet? Jag är intresserad av leder i Västra götaland, helst nära Göteborg/ Kungälv, men även leder i andra delar av landet vore intressant att få nys om.
Sandra
Västkusten, alltså? I väst finns "Kuststigen" som diskuterats här förr, men det verkar mera vara en samling sträckor än en led. Dessutom finns Bohusleden, men det vete katten om den egentligen tangerar någon havskust (med Stockholmarens ögon är det nästan humor att man kan vandra så långt i Bohuslän utan att se hav, min bild av Bohuslän består typ enbart av kobbar, segel och färska räkor... )
Mot ostkusten finns Höga Kusten-leden, som kan rekommenderas varmt. Bitvis fantastiska vyer över Östersjön!
Österlen-leden i syd har en del "strandsträckor" också. Har dock aldrig gått där själv.
Runt Vättern finns också diverse leder, bla Östgötaleden på östsidan. Inget hav, men vattennära med vackra vyer och bitvis "havshorisont".
Skånekusten från Mölle till Trelleborg har många strandnära tomter att passera.
Öster om Tgb är det lättare och på sträckan förbi Kabusa och Ravlunda skall man bara undvika skjutdagar. Lättgånget men planera vattenhämtningen. Tält behövs.
go tur
Hej! Jag ställde samma fråga för några år sedan och fick många bra tips. Vi valde till slut södra delen av Höga kusten-leden från början vid bron till Nordingrå. Jättevackert och nära havet, rekommenderas varmt!