Vandring i UK.

Jag skulle ha ha vandrat i Skottland i maj. Eftersom jag inte trodde jag skulle bli frisk (efter en trafikolycka) till dess ställde jag in turen och hoppas göra den nästa år istället.
Det skulle bli Dunkeld-Tomintoul-Ft. William om jag klarar provianteringen, med tyngdpunkt i Cairngorms.

Då har jag funderat på om det skulle löna sig att haka på direkt efter med en tur i the Lake District i England. Har en Cicerone-bok och nödvändiga kartor i skala 1:50 000.
Turen skulle binda samman Windermere (naturlig start- och slutpunkt) Keswick och Eskdale,

Undrar mest hur en sådan tur står sig i jämförelse med Skottland - civilisation, provianteringsmöjigheter, vatten, tältmöjligheter, evt. insekter (i Skottland finns knott).

Tack. Jag tycker redan den enda boken jag har - som alla guideböcker - hra alldeles för mycket detaljer, men jag ropr den och fyra OS-kartor duger som bas för improvisationer. BOken beskriver en rundtur, med höga alternativ till vissa etapper.

Jag utgår från att juridiken är som i Skottland; kan man komma överens med markägaren så är det OK. Vad jag undrar mest är om området är så tättbebyggt att det inte ens är attraktivt att söka tältläger utanför byarna.

Nej det är inte tätbebyggt, de få byarna och städer som finns är inte stora, men det är 12 miljoner besökare/år!

Det var ju en närmast ofattbar siffra, men väsentlig att veta. Antar att merparten kommer i augusti (jag tänkte resa till UK i början av maj, Skottland först). Har faktiskt varit i trakten en gång för längesen, augusti 1980. Gjorde en dagsutflykt från Ambleside
(runt en hästskodal där) men ju längre upp i dimman jag kom, desto ensammare blev det. I Windermere och Ambleside var det förstås full rulle.

Ett tips är att undvika Lake District på visa röda dagar, så kallad 'bank holidays'. Då är det fullt med folk överallt.

När det gäller proviantering så är det aldrig för långt till nästa pub! Bra att komma ihåg om du inte törs drycka vattnet i bäckarna!!

Jag tipsar om området runt västra delen av Ullswater. Där bode jag under ett år (i Howtown) och kan särskilt rekomendera en promenad upp på Helvellyn från Glenridding via Stridding Edge and Swiral Edge.

Tältning. Det är inte samma regler som i Skottland, men det går att tälta i Lake District, det är bara att man få vara rätt så försiktigt. Fråga gärna markägaren då brukar det gå bra!

trevlig tur
Alistair McCann

Tack. Det du skriver om tältning verkar stämma med guideboken och en del jag googlat fram.

Boken beskriver en etapp mellan Grasmere och Patterdale via Helvellyn; den går över Swirral Edge och beskrivs som "moderately challenging"; men också: "a misplaced step may find a sudden and near vertical shortcut to the tarn 120m below". Glenridding är en liten omväg,
norr om turen, kanske lönsam.

Jag rekommenderar varmt att du skaffar en av Wainwrights böcker (om det inte är en sådan du redan har). Han skriver med en försynt och torr engelsk humor och med en kunskap om området som är otroligt bra.

Själv har jag vandrat rakt igenom Lake District under "Coast to Coast Walk", som f.ö. instiftades av Wainwright genom att länka ihop public footpaths tvärs över hela landet. Vi tältade inte i Lake District men väl ett par andra nätter, den ena gången på gräsmattan utanför en bondgård, den andra "vilt" i ett skogsparti.

Om du är van vid Alper och Pyreneer kommer du att tycka att Lake District är ganska tamt, men det är vackert på ett pastoralt sätt och byarna är väldigt pittoreska. Närheten till Irländska sjön gör att det kan bli snabba väderomslag och ganska blött. Provianteringsmöjligheterna är goda.

Fina och upplysnade bilder. Etappen följer förstås bara den ena av de utsatta kampassagerna, men de är uppenbarligen inget för dimmiga eller blöta dagar. Jag får svindel bara av att titta på bilderna!

ja, det är riktigt fint i Lake District.
jag skulle inte dricka vattnet i bäckarna, men det finns ju tillräckligt med bebyggelse överallt för att få vatten, iaf där jag var, i närheten av Scafell Pike (jag är ledsen om det är helt fel område, jag åkte dit med en vandringsgrupp och vet inte alls var vi var i relation till områdena som nämnts!)

engelsmän tror man driver med dem om man säger att man dricker bäckvatten i sverige, vilket jag tar som tecken på att man inte borde dricka deras!

hoppas du får en fin tur!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg