Vandring i Sylarna

Hej!

Jag undrar om någon vet en bra led i Sylarna? Jag skulle helst vilja vara ute i 6-7 dagar (går i snitt 15 km/dag). Bor i tält så fjällstationer är inte så viktigt. Hur tar jag mig dit med tåg eller buss? Kan man gå så att man inte behöver vända om och gå samma sträcka tillbaka?

Tacksam för hjälp.
Pernilla

Köp fjällkartan Z6 (tror jag det är). Det fanns ett virr-varr av leder att välja på! Kanske något i stil med: Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen-Storulvån. Lägg in 1 eller 2 toppbestigningar, lite reservtid och du har 6-7 dagar. Täljstensmiddagen på Storulvåns fjällstation är inte dum!

Ta tåget till Enafors.

Saxat från STFs hemsida:

Enafors-Storulvåns Fjällstation
Eller omvänt. Taxi-/busstransfer, beställs i förväg. Enafors taxi
0647-720 07, 0647-710 00, 010-250 26 60, 070-654 36 37, 070-608 55 55

Ha de bra!
Peter P.

storulvån-vålådalen kankse?

Annars kan du gå storulvån-sylarna-helags-gåsen-stensdalsstugorna och vidare till Vålådalen. Jag är ganska säker på att det finns bussförbindelse från Vålådalen också. Då hinner du kanske med nån topptur till antingen sylarna eller helags....

Hoppas att du/ni får en härlig tur! :)

Sylarna runt

Hej! Jag har varit och vandrat kring Sylarna några gånger.
Utgå från Storulvån och börja vanringen till Sveriges högsta fjällstation Blåhamnmar med sina 1086 Meter över havet.
När ni nu har kommit fram och vilat lite.
Fram med kartan och rikta in er på Norge och fjällstationen Stor erikwollen (tror den heter så)
Det är också en fjällstation. Det går och sova där om man vill.
Sen efter att ni har varit där så, lägg upp kompass kursen på Sylarna.
När vi gick den här sträckan och vi startade 1:a Augusti.Och stod på Storsyls toppen 5 Aug
Hela den här vandringen tar 6-7 dagar.
kom sen i håg att du 16 Km lätt vandring tillbaka till Storulvån.

P.S
Själv ska vi ge oss på Kebnekaise i slutet på juli

Lycka till

Niclas

Fjällflora...

Vi vandrade i The Lake District i England en vecka nu i juni och det var en intressant upplevelse MEN vi saknade de fina blommorna som finns kring Sylmassivet. Fjällgentiana, fjällvicker, isranunkel, lappspira, gullspira, fjällglim, purpurbräcka… För att hitta platser med rik flora brukar vi kolla i vegitationskartan och lägga upp en rutt som passerar så många ”stjärnor” som möjligt. Rik flora är markerad med svarta stjärnor på vegitationskartan.
/Harald

Varför ta taxi till Storulvån ? Då går man ju miste om leden Enafors-Ulvåtjärn, 16 km, som kanske är Jämtlands vackraste. har man dessutom tält med sig borde det inte vara nån tvekan om saken !

Är du en person med visst endorfinbehov bör du absolut prova en topptur till Storsylen eller gå hela Syltraversen (endast för vana vandrare). Helgasfjället är också ett massiv värt en topptur. Jämtland/Härjedalen bjuder på otaliga varianter av färdvägar och ledalternativ. Med fjällkartorna Z6 och Z7 täcker du in hela området från Norska gränsen till Bydalen i öster. Hela området är väldigt lättforserat och flackt, med breda, relativt stenfattiga stigar. Ett måste är att prova fjällstationernas/fjällstugornas härliga bastubad. Framförallt i Helgas och Blåhammaren. Gör gott efter en dag på fjället. Lycka till med vandringen!

vilka toppar?

Hejsan!
Såg att denna tråd var gammal, men tänkte ändå skriva här:)

Vilka toppar i Sylmassivet kan man bestiga utan någon klätterutrustning? Kamvandring utan klätterutrustning?

Helena, Östersund

Hej Helena, Östersund!
Kom precis hem från fjällen.
Har varit och bestigit Sveriges högsta berg 9 juli på en höjd på 2110 Meter., (enligt min gps).
Varit en toppen väder då med blå himmel.

När du nu ska vandra upp på Storsystoppen så utgår du från fjällstationen och går sen upp via Lillsylstoppen. (högersida)Väl på toppen där så går du över en smalt bergskam mot Storsystoppen.
Väl framme, så är du i Norge.Det finns gott om vatten i området.

Lyckatill

Hälsningar

Niclas

Hej Helena, Östersund!
Kom precis hem från fjällen.
Har varit och bestigit Sveriges högsta berg 9 juli på en höjd på 2110 Meter., (enligt min gps).
Varit en toppen väder då med blå himmel.

När du nu ska vandra upp på Storsystoppen så utgår du från fjällstationen och går sen upp via Lillsylstoppen. (högersida)Väl på toppen där så går du över en smalt bergskam mot Storsystoppen.
Väl framme, så är du i Norge.Det finns gott om vatten i området.

Lyckatill

Hälsningar

Niclas

tack för snabbt svar!

Så det är bara att traska upp... låter bra det....

Är det samma väg tillbaka som gäller (via Lillsylen alltså), eller kan man gå någon annan väg ner?

Mellan vilka toppar är egentligen den beryktade Syltraversen då? Där man behöver klätterutrustning?

´Helena

Så det är bara att traska upp... låter bra det....
Är det samma väg tillbaka som gäller (via Lillsylen alltså), eller kan man gå någon annan väg ner?
Hoppar in:) Japp Storsylen är bara att traska upp på, även på vintern. Det finns fler alternativa vägar att ta upp. På stationen brukar de tipsa om att gå upp på Pyramiden istället för Lillsylen och sedan sikta mot Mellantoppen. Sista tio metrarna är inte enbart gång utan snarare gång med handstöd, alltså lätt klättring. Behövs inte någon utrustning men man måsta hålla i lite med händerna, ta stöd. Jag har inte börjat med Lillsylen utan bara tagit det på vägen ned och tyckte då att det var brantare att ta sig upp på den från Mellantoppen än vad det är att ta sig upp från Pyramiden till Mellantoppen. Dock från Lillsylen ned till stationen är det enkelt, bara man inte håller för nära kanten mot grytan vid Pyramiden.

Annat allternativ är att ta sig an toppen från norska sidan som också går bra att bara gå upp. Har dock inte testat det.

Mellan vilka toppar är egentligen den beryktade Syltraversen då? Där man behöver klätterutrustning?

Syltraversen börjar upp mot Storsola. Inte hundra på hur leden rekommenderas på sommaren men den klassiska varianten börjar med klättring över pinacklarna på Templet dock ändrade Mats Almlöf den guidade rutten när han blev stationschef till en mer säker och bättre rutt ur guide perspektiv. Numera går man längs åsen SÖ om Storsola istället för att klättra pinacklarna. Fördelen med detta, speciellt vinter tid, är att överraskas man snabbt av dåligt väder, eller att någon i gruppen inte orkar med/klappar ihop, kan man vända om. Det går inte när man kör pinacklarna, då är det bara frammåt som gäller. Sedan vandrar man bort mot Storsylen(för den som vill kan ta en avvikare för att ta sig upp på Slottet) för att sedan klättra upp sista biten. Turen ned går via Lillsylen.

Följande skiss från Östersunds Klätter Klubb visar mer detaljerat http://www3.utsidan.se/okk/klattring/forare/fjalltrakten/images/06.jpg

Där finns även med information http://www3.utsidan.se/okk/klattring/fjallklattring_sylarna.htm

Tänkte återinföra denna tråd på vad den började om:
Jag undrar om någon vet en bra led i Sylarna? Jag skulle helst vilja vara ute i 6-7 dagar (går i snitt 15 km/dag). Bor i tält så fjällstationer är inte så viktigt. Hur tar jag mig dit med tåg eller buss? Kan man gå så att man inte behöver vända om och gå samma sträcka tillbaka?

De flesta tipsen var ju bara mellan stationer och stugor utom tipset att gå upp mot Ulvåtjärn. Om jag skulle lägga upp en tälttur med start i Enafors skulle jag starta mot Ulvåtjärn, sedan där efter bege mig upp mot dalgången mellan Vaktklumpen och Lillsylen, och tälta vid den lilla tjärn som finns där, för att nästa dag göra en topptur på Storsylen. Sedan fortsätta bort mot Gåsån och slå läger där omkring. Nästa dag gå upp mot Gåsen och förbi, dra sig ner i Tjallingedalen, kanske bort mot Stjänta för att sedan sista dagen gå till Storulvån för att ta in där och få en härlig middag och bastu o dusch för att sedan ta bussen ned till Enafors nästa dag.

Har inte gått denna föreslagna rutt men det är något som skulle vara intressant att prova på. Inte hundra hur vått det kan vara vissa av bitarna sommar tid heller. Men tältningen uppe vid Vaktklumpen är väldigt fin. Tjallingedalen kan vara rätt våt(vet av erfarenhet) och gissar även sträckan Ulvåtjärn Enkälen kan vara det, samt även bort mot Enan. Vet inte heller om det är går att korsa Enan på andra ställen än där bron finns vid Sylarna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Dahlin Vandring Sylarna Fjällvandring 5
Billiop Vandring i Sylarna. Tips? Fjällvandring 6
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
Fredde74 vandring mot sylarna Fjällvandring 6
virab Vandring med barn i Sylarna-trakten - erfarenheter? Fjällvandring 1
spiffa Vandring i Sylarna 8-11 juni? Fjällvandring 3
pandeon Rapport från vandring kring Helags och Sylarna Fjällvandring 0
cliff74 Vandring kring Sylarna? Fjällvandring 4
Söker tips om vandring kring Sylarna Fjällvandring 9
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg