Jag vandrade i skottland för några år sedan…
Upptäckte att de skotska bergen rent generellt är sumpigare än svenska. Tror att det beror på att våra har torka (vintern) under ett halvår, det verkar inte vara så i Skottland.
Vi gick en tur från Rannoch Station (West Highland Railway) via Kingshouse Hotel, Kinlochleven, stugan Staoineag (vid Loch Treig) till Glen Nevis och sedan Buss till Fort William. Vi hade tänkt knata upp på Ben Nevis också men vädret var riktigt uselt så det blev inte så… Jag tyckte att delen efter Kinlochleven var bäst, utsiken över fjorden är inte att leka med.
De skotska vandringslederna som West Highland Way rekommenderar jag inte om du vill ha en vandring som påminner om svenska fjällvandringar. Fruktansvärt mycket folk, med en plastpåse innehållande vattenflaska och matsäck som enda packning, resten transporteras mellan nattplatserna. Å andra sidan är det mer eller mindre helt folktomt utanför dessa leder. Tror att vi såg sisådär 2-3 pers under de nästan 3 dagarna från Kinlochleven till Glen Nevis.
I Skottland finns det något som liknar allemansrätt. Man får typ tälta och gå var man vill i höglanderna. Det finns öppna stugor som kallas ”bothy”, tyvärr är de inte alla markerade som sådana på kartorna. Vatten finns i bäckar mm. Man kan ju rena det om man känner sig osäker på renheten, det finns ju rätt mycket får i bergen.
Har inga direkta rutt-tips. Den bra biten på vår vandring var lite kort, kanske skulle man börja utmed järnvägen mot Inverness någonstans nära Kingussie för att gå mot Fort William. Tyvärr är det bar-glest i området. Man kanske kan börja med ett destilleribesök i Dalwhinnie. Kartor finns på
http://www.ordnancesurvey.co.uk/oswebsite/getamap/