Vandring i Sarek

Hej. jag hade tillsammans med några vänner tänkt spendera ca en vecka i Sarek i mitten av augusti. Vi tänkte utgå från Kvikkjokk och följa Kungsleden mot Pårtestugan för att sedan vika av norrut mot Vaikantjåkkå, för att sedan eventuellt bestiga lite toppar. Kan man bestiga Pårtetjåkkå, Pårektjåkkå, och Kåtotjåkkå utan rep odyl? Hur är vattenståndet i Sarek? Mygg? Tips och kommentarer är välkomna.
 
Pårtetjåkka

Hej!

Från ett "basläger" i området strax öster om Pårtejekna, kan man bestiga topparna utan regelrätt klättring med rep, eller annan speciell utrustning.

Jag har i och för sig bara erfarenhet av Pårtetjåkka som jag besteg genom att gå upp på glaciären (som betecknas som relativt beskedlig, ur spricksynpunkt etc. Men försiktighet rekommenderas!) en knapp km. Sedan sneddade jag upp i sluttningen rakt söderut på kartan. Då var det bekväma snöfält med bra grepp långa sträckor, men även block/sten. Detta var i augusti för ett antal år sedan.

Fortsättning längs "kammen" västerut mot observatoriet och vidare mot toppen. Om det är dålig sikt ( vid mitt besök; snöbyar ) varnas för det lodräta stup som lurar bara några meter bort.

Nedfärd samma väg, då snöfälten gjorde färden snabb och enkel.

Hör av dig om du har fler frågor.
 
Ivarlako?

Tack för infon. Hur är terängen runt Ivarlako? Är det mycket blött, snårigt etc? Vi tänkte gå upp på Vaikantjåkkå från Kungsleden för att få utsikt över Rapadalen.
 
Ivarlako

Hej!

Känner inte till hur det är att gå därifrån. Men håller man höjd, bör man väl kunna undvika de vegetationsområde som ligger mitt i Ivarlako.

Jag gick från Kungsleden till Påreks sameviste och därifrån snett upp åt nordost och runt Stuor Jerta på hedmark.

Mvh
Bert
 
vägvalet ?

Är det inte bättre att vika av FÖRE Pårtestugan mot Pårekslätten ? det är väl "normalvägen" ?

OK, jag har gått in i Sarek (en dagstur) mellan Pårtestugan och Aktse vid rastskyddet som heter Rittak, en bit efter Pårtestugan. Jag gick tillbaka mot berget Faunåive några kilomteer och gick upp där på fjället.

Där gick det fint att gå i östra delen av Ivarlako. Ivarlako kan nog vara ganska blött och framförallt snårigt.Jag besteg då Vaikantjåkkå bla med finfin utsikt över Rapadalen.

Men jag tror inte det är så bra att gå in i Sarek precis efter Pårtestugan (mycket snårskog, bäckraviner och knöliga videsnår tror jag), bättre att vänta tills ni kommer upp på kalfjället. Vid passet där man enligt Grundsten kan uppleva viss ekoeffekt (om ni läser turguiden) eftersom det är 2 bergväggar på ganska nära håll som man passerar emellan.Trevlig plats förövrigt !

MVH Mats, Umeå
 
Förtydligande

Hej!

Jo, Mats, jag menade att jag gick den "vanliga vägen", dvs viker av från Kungsleden söder om Stuor Tata. Det går en väl synlig stig där. Ingen anledning att blanda in Pårtestugan, alltså.

Men jag menar också att om man vill komma upp på Vaikantjåkkå, är nog det bästa vägvalet att fortsätta Kungsleden tills man passerat det lilla passet mellan Huornatj och Faunåive och sedan gå mot målet.

Mvh
Bert
 
Tackar

Jo, att passera Faunåive och sedan lämna leden verkar klokt. Jag hade tänkt ta vägen igenom Pårekslätten på tillbakavägen.

Jimmy
 
Efter pårtestugan

Bästa vägen mot Vaikantjåkkå, Kåtotjåkkå och Pårektjåkkå är naturligtvis efter pårtestugan. Följ kallakjåkå, gå mellan kallakvare och renvaktarstugan och vidare rakt mot bron över kåtojåkkå. Det går bra att gå over ivarlako om du har lite framförhållning. Från ett tält vid bron går det att göra mycket kul.
1)Kamvandring från pårektjåkkå till pårtetjåkkå. Lämplig väg upp är NV om stuor-jerta.
2)Bestiga kåtoktjåkkå (1885). Här kan man även gå på kammen till kåtokaskastjåkkå (1978) men det blir riktigt smalt på slutet. Vi stannade på toppen 1920 pga dimma och regn. Utsikten mot rapadalen är otrolig.

Rickard
 
Hej!

Det finns tre bra böcker i ämnet. Den mest utförliga beskrivningen av Sarek finns i Tore Abrahamssons "Detta är Sarek" (Raben & Sjögren). "Vandra i Sarek" (Norstedt) av Svante Lundgren är tunnare och kanske svår att få tag på idag. Klassikern är naturligtvis Axel Hambergs "Sarekfjällen", om inte annat för att läsa om hur det var att vandra i Sarek i början på 1900-talet.

"Detta är Sarek" bör ligga i ryggsäcken under en Sarekvandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
avslutat_medlemskap Tidsåtgång för vandring i Sarek? Fjällvandring 7
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
kim92 Vandring i sarek! Fjällvandring 5
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
kjpil 8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning Fjällvandring 4
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
UtsiDaniel Hjälp för Sarek vandring Fjällvandring 6
pajaro 10 dagars vandring i sarek Fjällvandring 13
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
AddeAnd Sarek vandring Fjällvandring 17
axeisi sarek vandring för oerfarna Fjällvandring 8
Ninakanin Förslag på vandring i Sarek? Fjällvandring 15
Norr Hopp om vandring med hund i Sarek. Fjällvandring 17
Villja vandring i Sarek Fjällvandring 2
Jocke84 Vandring i Sarek Fjällvandring 3
esd24eso Vandring i Sarek Fjällvandring 4
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1

Liknande trådar