Ja, det är MÅNGA som har erfarenhet av Grossglockner, tyvärr ofta samtidigt.
Jag har ganska liten erfarenhet av Österrike, men kan kosta på mig ett par rekommendationer.
Dock är det rätt korta turer. De tre första nedan tog väl 6 dagar.
1990 gick jag Virgental (norra sidan) - Deferegggental - och vidare in i Italien, till Rain im Bachertal. Det är alltså Osttirol och Südtirol det handlar om, rätt vädergynnade områden.
Turen började vid midsommar. Högsta passet var 2900 meter ooch där borde jag haft solglasögon, var faktiskt rädd för att bli snöblind där.
1992 gjorde jag Karniska Huvudkammen där man ofta går med en fot i Italien och en i Österrike, även om stugorna ligger mest i Österrike. Jag gick från Sexten i Italien (man kan lika gärna börja i Silian i Österrike) och slutade i Sappada. Många fina utsikter. Kammen är rätt utsatt för sol vilket kan innebära goda snöförhållanden tidigt på sommaren.
Rätikon är ettt annat gränsmassiv, denna gång mellan Österrike och Schweiz (och, om man vill, Lichtenstein). Vackra bergsformer, påminner om Dolomiterna.
Många variationsmöjligheter. Gjorde en tur 1990.
En av mina första riktiga långturer gick från St. Anton till Poschiavo i Schweiz,
med en kort avstickare til Italien, 16 dagar, och gav mig etapper i Silvretta och Rätikon.