Great Walks i NZ
Tjena,
Jag var i NZ i feb-mar 2002. Jag gick The Tongariro Northen Curciut (4 dgr), Milford Track (3 dgr), Routeburn Track (3 dgr) och Kepler Track (4 dgr), alltså fyra av NZ nio Great Walks. Lederna är lätta och välunderhållna, ingen utmaning men om Du lägger fokus på naturen är det Bang on target, helt otroligt.
Köp gärna Lonely Planets NZ-guide, mycket bra info om vandring. Om jag inte minns helt fel så släpper de bara ut 90 vandrare per dag på Milford Track. Av dessa är det 40 individuella och 50 som går i grupp med guide (behövs ej och dyrt). Under högsäsong måste man boka plats ca 6 månader i förväg. Under lågsäsong är det lättare. Jag gick ner till DOC (vandringskontoret) i Te Anau och kom över en återbudsplats till Milford och fick därför "gå ifatt" tidsschemat. Milford Track görs normalt på 4 dgr, Du får inte gå fortare eller långsammare. Har Ni några dagar som Ni kan offra på att komma över en återbudsplats bör det fungera. Men eftersom Ni är två behövs antagligen obehagligt mycket tur för att komma iväg samma datum, boka nu alltså.
Routeburn är lika fin men mindre populär, behövdes bokas 2-4 veckor i förväg när jag var där om man vill bo i de bästa stugorna. Kepler var kanske den roligaste vandringen då det i princip bara var rutinerade vandrare på den leden vilket inte var fallet med Milford och Routeburn. På Milford hade Japanerna bytt ut regnstället mot paraply...
Alla Great Walks är lätta och kan om man vill klaras av betydligt fortare än jag gjorde. Naturen både i Fiordland och Tongariro är superb, Ni kommer inte att bli missnöjda. Tongariro Crossing är ett alternativ till Northen Curciut. NC innehåller nästan hela TC vilket är den bästa biten av cirkeln.
/Magnus