I KL
I KL finns det en del att göra - det jag uppskattar mest är maten som finns överallt och i alla former. Förutom Petrona Towers, Batu Caves och dylika turistfällor (som visserligen kanske är värda att besöka) så skulle jag rekommendera att ni tar er ut på de mindre gatorna för att se något annorlunda och äta god mat. Där finns det inget specifikt att se men, det är lugnare och trevligare än på de stora gatorna - mindre trafik ,lugnare tempo och godare mat. Det är den delen av KL som jag gillar mest.
Hur hittar man bra matställen?
Mat finns överallt så det gäller att hitta dom bra ställena.
-Om ni ser ett ställe att äta, leta 3 minuter till så kommer ni i regel att hitta ett mer genuint ställe bakom det ni först såg eller högst upp i ett köpcentrum etc.
-Om ni ser mycket lokala som äter på ett ställe är det ett tecken på god mat
-Ät inte där det är mycket turister
-Ett bra ställe att ta sig till är Kampung Baru som ligger väldigt centralt men ändå avskillt - det finns en tunnelbanestation där (LRT heter tunnelbanan) men annars är det lätt att ta sig dit till fots (kolla kartan). Detta ställe är lugnare och det finns BRA matställen i varje hörn, beställ färsk juice (billigt). Var inte oroliga för att det är mörkt eller för att gå på dessa smågator - det är ingen fara.
Att tänka på:
-Ni kommer under Ramadan (fasteperioden) vilket innebär mindre utbud av mat dagtid men massvis nattetid, efter 19.00 och före 05.30, detta är inget större problem mer än om ni går till t ex Kampung Baru där maställena är stängda dagtid.
-För tjejer, för att slippa bli uttittad är det bra att inte ha bara axlar eller ben. T-shirt eller långärmat med lösa långbrallor löser detta enkelt. Särskilt om ni går av de stora gatorna. Detta skriver jag inte pga att det på något sätt är farligt utan enbart för att slippa bli uttittad av alla, vilket man ändå blir till viss del som västerlänning. Alla är inte vana vid att se västerländska tjejer - men åter igen, det är inte farligt.
-Tittiwangsa är en tevlig liten artificiell sjö/park där det är svalare och lugnare än i resten av KL. Ingen naturupplevelse men väl skönt om man bara vill sitta och ta det lungt ett tag bortanför trafikbullret. Centralt.
-I Taman Negara nationalparken går det att göra flera kortare turer som är väl värda tiden.
hur länge ska ni vara här?
Lycka till och hoppas ni får det kul
/Daniel