Vandring i Gästrikland

Hej!

Som vandrarsugen nyinflyttad gävlebo har man tyvärr inte alltför stor koll på fina områden i Gästrikland. Att gästrikeleden finns vet jag, men jag undrar om någon har något annat tips, eller nån särskild sträckning av gästrikeleden att rekommendera?

Jag har varit nere i Skutskär vid Billudden, enormt vackert ställe och lagom att tillbringa några timmar vid. Men var finns det fler fina naturområden? Tips emottages tacksamt!

//Cecilia

Precis hemkommen...

Jag gick Hemlingby (Gävle) till Älvkarleby under helgen. Bitvis en del snö.
Inte så fint i början, men betydligt vackrare ner mot Upplandsgränsen.
Vindskyddet vid Djupsjön är vackert beläget.

Annars föreslår jag de norra delarna av Gästrikland, speciellt kring Åmot där landskapet blir mer storkuperat, björn, lo och varg finns där också.
Har inte gått på vandringsled där ännu.

I de nya terrängkartorna (f.d. Gröna kartan 1:50000) är Gästrikleden inritad, så kolla upp, underlättar vandringen och ger överblick.

MVH Hasse

Re: Precis hemkommen...

Röksvamp; sa:
I de nya terrängkartorna (f.d. Gröna kartan 1:50000) är Gästrikleden inritad, så kolla upp, underlättar vandringen och ger överblick.

Så terrängkartorna ersätter gröna kartan? Var på bokhandeln i helgen på jakt efter gröna kartan över gävle, men hittade bara en annan modell, förvisso grön men hette något i stil med "terrängkarta"... vågade inte köpa eftersom jag inte var säker på om det var samma typ av karta. Är det nån som kan berätta hur det är?

//Cecilia, som tog en tur i Färnebofjärdens nationalpark idag

Re: Re: Precis hemkommen...

ceciliaw; sa:
Röksvamp; sa:

Så terrängkartorna ersätter gröna kartan? Var på bokhandeln i helgen på jakt efter gröna kartan över gävle, men hittade bara en annan modell, förvisso grön men hette något i stil med "terrängkarta"... vågade inte köpa eftersom jag inte var säker på om det var samma typ av karta. Är det nån som kan berätta hur det är?

//Cecilia, som tog en tur i Färnebofjärdens nationalpark idag

Vi är under en övergångsperiod rörande bytet från Gröna kartan till Terrängkartan, fast de är egentligen lika till 99 %. Främst uppdateringarna som skiljer dem åt.
Jag tror att man har bytat ut alla kartor till Terrängkartan i Gästrikland(?).
Alltså är det viktigt att kolla upp så att man inte köpper en gammal karta under utfasningsperioden.
Hos Lanmäteriverkets sida kan du beställa kartorna till ett lägre pris.
Man lär sig mycket av att använda karta. Dessutom lockar kartor förföriskt genom lockelse ut...
Se på: http://butiken.lantmateriet.se/buti...tiken.lantmateriet.se/butiken/frame_start.htm

Beträffande mer "handfast" information om Gästrikeleden hänvisar jag dig till turistkontoret i Gävle för broschyrer om leden.
Terrängkartan ger som sagt en överblick och man skulle kunna klara sig utan den, men ibland kan leder var otydliga, då underlättar en riktig karta.
Så var fallet i morse, när vi valde en "fel" markerad ledstump från Djupsjön(den gick till skogsbilsvägen).

MVH Hasse

Re: Re: Re: Precis hemkommen...

Röksvamp; sa:
Man lär sig mycket av att använda karta. Dessutom lockar kartor förföriskt genom lockelse ut...
Se på: http://butiken.lantmateriet.se/buti...tiken.lantmateriet.se/butiken/frame_start.htm

MVH Hasse

83 kr/karta + 10 kr/st i frakt är INTE vad jag kallar "lägre pris"! Enda fördelen är att de har alla kartor, och sortimentet ute i bokhandeln kan ju vara lite dåligt.

Re: Re: Re: Re: Precis hemkommen...

KLAGER; sa:
Röksvamp; sa:

MVH Hasse

83 kr/karta + 10 kr/st i frakt är INTE vad jag kallar "lägre pris"! Enda fördelen är att de har alla kartor, och sortimentet ute i bokhandeln kan ju vara lite dåligt.

Va!
Då har det blivit ändrade priser för frakten. Tidigare tjänade jag på att beställa mer än 2 kartor från LM, brytpunkten låg där då om jag inte har fel.
Nu kostade Terrängkartan 92 kr på Bokia d.v.s. 1 kr mer än att beställa direkt från LM.
Med 1 kr mer än i butiken överväger ändå fördelarna med att själv beställa, dessutom får man köpa kartorna på faktura (inte ändrat sen i somras eller?).

MVH Hasse

Hej!
Bor själv i Gävle sedan några år. Har p g a småbarn inte vandrat långa turer men rent generellt så tycker jag att Sandvikstrakten är trevligare än Gävle. Mera varierad natur och mera vatten. Området kring Högbo och Öjaren är mycket trevligt (fast man måste komma bort en bit från anläggningen vid Högbobruk).
Angåeende kartor finns (eller kanske fanns) en "Äventyrskarta" över hela Gästrikland med de flesta vandringsleder inritad, borde finnas på stans bokhandel.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Jforssblad Två eller tredagars lätt vandring Tiveden och Norge. Vandringsleder 4
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
John_north Vandring med 2 åring med övernattning runt Sthlm Vandringsleder 4
Docontrast Tuff vandring i mellersta Sverige? Vandringsleder 9
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 33
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 12
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg