vandring från kvikkjokk

Hej alla uterävar

Jag och en kompis tänkte ge oss ut på en 5 dagars vandring med start i kvikkjokk den 28 aug. Har inte varit i området förut så jag tänkta höra i fall någon har några tips på någon trevlig tur i området. Att gå ledat är inte nödvändigt.
Andra upplysnigar är också bra!

Tack på förhand!
MVH/ Viktor
 
Enda sträckan jag har personlig erfarenhet av är Kungsleden mot Saltoloukta. Vi gick norrifrån och tog en extra dag kring Aktse.

Sträckan Kvikkjokk - Pårte går i skogen, men sedan är det fjäll som gäller. På det hela taget en trevlig tur.

Höjdpunkten på vandringen mellan Kvikkjokk och Saltoloukta var Skeirfe med fantastisk utsikt över Rapadalen.

Det jag hört är att en helikoptertur från Kvikkjokk är en bra strat för att slippa en eller flera dagar i skogen, franför allt om man vill västerut.

/Per
 
Kvikkjokk är en pärla

...
Jag och en kompis tänkte ge oss ut på en 5 dagars vandring med start i kvikkjokk den 28 aug. ...

Jag har varit ofta och länge i Kvikkjokk och i naturen däromkring.
Beroende på ork/vilja så kan ni göra många härliga turer.
Ett område som är nära men som bjuder på ordentlig högalpin miljö är Tarrekaise-massivet, strax norr om Kvikkjokk. Från Kvikkjokk sett så tar ni båten över till "präst-sidan" dvs andra sida om Kamajokk, därefter börjar ni vandringen upp mot Prinskullen och sedan har ni hela Tarrekaise-massivet som väntar på er. Är ni riktigt utvilade och orkar så kan ni välja att gå in i massivet strax norr om Njunjes, dvs norr om offerplatsen, vägen ser mer eller mindre omöjlig ut men där har bla jag gått.

Ett annat trevligt massiv är Pårte-massivet, mäktigt som bara den, speciellt om ni vandrar över Pårtejekna (Pårteglaciären) över till Luottolakko sedan tillbaks till Kvikkjokk, vackert, högalpint, häftigt, brannt, flackt, stenigt, mossigt...
 
glaciärer

Vore kul at ta sig opp på någon topp, men jag har ingen större vana av att gå på glaciärer. Är det klokt att göra det då? vad bör jag tänka på`?
 
Re: glaciärer

ViVi; sa:
Vore kul at ta sig opp på någon topp, men jag har ingen större vana av att gå på glaciärer. Är det klokt att göra det då? vad bör jag tänka på`?

Hej! Har du ingen erfarenhet, bör du kanske avstå. Nu gäller väl just Pårteglaciären för att vara rätt snäll. Men inte ofarlig.

Jag har, en gång, med liten erfarenhet, bestigit Pårtetjåkko via glaciären. Eller rättare sagt, med hjälp av glaciären. Den gången täcktes isen av tjock snö. Alltså ingen risk för barsmälta isfläckar. Barsmält glaciäris kräver stegjärn, men är bra på så sätt att man ser alla sprickor och brunnar.

Nåväl - vi gick med stor respekt över nedre vänstra delen av glaciären, för att så fort som möjligt komma upp i snöfälten på Pårte-/Pårektjåkkos nordsluttning. Där kunde vi lätt ta oss upp i omväxlande snö och stenskravel. Snön underlättade. Den var torr och hård, men med ett lössnötäcke på ca 7-10 cm. Vädret var soligt, med klarblå himmel och ingen vind.

Det tog sin lilla tid att komma upp till observatorieplatån, där vi lunchade urusel soppa. Det visade sig att den spritbrännare, som vi fyllt med T-röd, omärkligt läckt lite i den panna vi skulle använda. Det smakade urk! (Tack och lov att t-röd är borta ur medvetandet, nuförtiden).

Sedan bar det iväg till toppen. I snöyra! Vi såg absolut ingenting, men anade och kände klart det stup, som tvärt avslutar toppen i öster. Kameran på sitt lilla stativ, blåste omkull, två gånger, när vi med självutlösarens hjälp skulle ta toppfotot.

Nerfärd i sol och klar himmel. Snöfälten hjälpte till - man kunde liksom småspringa nerför sluttningen. Sedan följde vi våra egna spår tillbaka över glaciären, för att känna oss på den säkra sidan.

Kvikkjokk bjuder på mycket, men ta er upp ur skogen, så fort ni kan för ultimata upplevelser.

Mvh Bert

Nerfärden
 
Re: glaciärer

... men jag har ingen större vana av att gå på glaciärer. Är det klokt att göra det då? vad bör jag tänka på`?

Glaciärer är ett enligt många personer ett kapitel för sig. Beroende på om man ramlar ner i en glaciär-spricka så kan det gå riktigt illa, med tanke på djup, väggarna och bredd men framför allt i vilket skick du är när du väl stannat.
Om man läser kokboken för glaciär-vandring så rekommenderas att man är fler än en person, samt att man har en lina mellan personerna, stegjärn rekommenderas i många fall, isyxa/sonderingskäpp kan vara bra att ha.
Sunt förnuft samt känsla för om man är "ute på hal is" är nog den viktigaste egenskapen. Vissa glaciärsprickor är helt synliga, andra är dolda under tunna/tjocka snötäcken.
För min del är den viktigaste egenskapen om för en lyckad glaciär-vandring egenskapen att se/bedömma eventuella faror med tex sprickor.
I boken "Detta är Sarek" av Tore Abrahamsson så tror jag man säger att Pårtejekna (jekna=glaciär) är Sareks säkraste glaciär. Vad och hur han grundar detta på vet jag ej. Men jag hade gärna kompletterat det påståendet med " om man inte ramlar ner i en glaciär-spricka".

Jag kan varmt rekommendera boken "Detta är Sarek"
 
Jag gick en fin tur från kvikkjokk. I Carl Lines fotspår. Jag tog båten över floden, besteg Prinskullen, ganska grym stigning för en otränad, väl där uppe kom jag till en underbar hed, fin tältplats. Nästa dag gick jag i ett stenröse (rakt fram och till vänster om berget. Den dagen var ganska lång men fin tältplats med utsikt över Sarek väntade. Tog sikte på Darreluoppal, som ligger i en svacka. Därifrån så är det ledat till Staloluokta. Fiskade, bastade och åkte HELIKOPTER hem, grymt resa, mycket varierande flora och varje dag var en ny landmåne att upptäcka. 5 av 5. Tobias.
 
Re: glaciärer

ViVi; sa:
Vore kul at ta sig opp på någon topp, men jag har ingen större vana av att gå på glaciärer. Är det klokt att göra det då? vad bör jag tänka på`?
Tycker som andra sagt inte att du ska ge dig ut på glaciärer (ännu!). Däremot är Pårtetjåkkå lätt att bestiga från hela sydsidan, finns ett otal olika åsar att välja upp, bara att knalla på. Liten varning för kastvindar på toppen, men inget att oroa sig för med lite sunt förnuft.

Den "klassiska" vägen går via Pårektjåkkås topp, och då får man en "light" kamvandring till Pårtetoppen. Denna väg är dock längre, och rätt onödig om man bara vill bestiga toppen och spana över kanten mot norra sidan av Pårtemassivet. Glaciären är mäktig sedd från observatoriet (1830 möh), och hela Ivarlako och dess berg ser rätt inbjudande ut. I klart väder ser du till andra sidan rapadalen, inkl sarekmassivet, men även bort till Norge med allt vad det innebär av glaciärer och toppar.

Däremot är stigen upp till Pårte (som går via Pårek sameviste och utgår från Kungsleden ca 7 km norr om Kvikkjokk) ganska trist, särskilt om det regnar. Den består rätt långa sträckor av myr och sankmark, varvat med stenskravel som blir snorhalt vid regn.

Vill du få ut mesta möjliga så är mitt råd att ta helikopter till Staloluokta, vandra mot Tuottarstugorna (stanna gärna vid bron som kommer efter ca 11 km, vacker tältplats). Från Tuottar går du antingen vidare söderut längs Padjelantaleden, eller går oledat rakt österut med sikte på Njåtjosvagges mynning. Väl där går du in i Njåtjosvagge, antingen via de två sjöarna i norr eller så genar du över renstängslet nära dess södra spets, och tar branten ned mot dalens mynning. Spendera sedan en dag i Njåtjos övre delar. Nedanför sjöarna (Alep och Lulep Njåtjosjaure) finns vackra vattenfall, men då tilltar snårskogen. Övre delen av dalen är däremot karg och rätt dramatisk. Gå sedan ur dalen samma väg som du kom, och gå sedan rakt söderut mot Tarraluoppal, ta helikoptern därifrån. Det är svårt att få till en bra Sarekvandring på 5 dagar, men med helikoptern så går det.

Gillar du istället att gå, så fortsätt Njåtjosvagge söderut. Följ stigen upp över Säkok och landa nedanför Pårte. Gå upp på Pårte och gå sedan mot Kvikkjokk. Denna tur är dock riskabel såtillvida att jokkarna i mellersta Njåtjosvagge kan vara rätt stora, och ibland omöjliga att vada. På så vis kan man tvingas vänta ut dem, vilket bryter tidsramen för din del. Övre njåtjos är däremot kliniskt fri från svåra vad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
lokatten Vandring mellan Saltoloukta-Kvikkjokk Fjällvandring 1
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
jgunst Tips för Kvikkjokk-vandring i slutet av september? Fjällvandring 1
muminfar 10 dagars vandring med start och mål Kvikkjokk? Fjällvandring 3
Anders Z Vandring vid Kvikkjokk Fjällvandring 10
Studyman 3dagars vandring (kvikkjokk) Fjällvandring 5
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0

Liknande trådar