Vandring, fiske och avkoppling i Norge

Jag och tre vänner har i början av augusti tänk bege oss till de norska fjällen. Jag vet att hela vårat grannland erbjuder fantastisk natur i olika former men detta gör för mig valet av destination desto svårare.

Vad jag har i åtanke är en tur på 7-9 dagar, där de första två dagarna avsätts åt vandring, den tredje till en topptur, dag 4-5 åt avkoppling och fiske vid en liten sjö och de sista två dagarna åt vandring hemåt.

Min första tanke var Jotunheimen de leder jag läst om där verkar alla starkt trafikerade vid denna tid på året.

Turen får gärna gå över trädgränsen men helst innefatta mer än endast kalfjäll. Toppturen är ej obligatorisk men vore ett fint inslag. Att området ej är fisktomt är för mig viktigare. Mina vänner har ej fjällvandrat tidigare så min avsikt är att få dem att inse vilket ädelt nöje de tills nu gått miste om.

Jag förstår om detta kan låta luddigt men alla tips välkomnas varmt!

Jotunheimen er nok det fjellområdet som er mest besøkt i Norge. Jo lenger unna du kommer dette, dess mindre folksomt blir det. Med et par unntak, f.eks Prekestolen og Kjerag-bolten.

Bernekorn, det spørs hva som er viktigst for dere. Fisking, turgåing, lite folk, eller topptur. Jeg ville gått på Saltfjellet. Du setter bilen (eller går av toget) på Lønsdal og går inn til Midtistua. Da har du valget mellom å fiske i Sørvatnet (Søndre Bjellåvatn) eller Nordvatnet (Nordre Bjellåvatn). Sørvatnet er kjent for stor ørret. Det ligger turisthytter både ved Sørvatnet (Saltfjellstua) og Nordvatnet (Bjellåvasstua) Som topptur kan dere ta Lønstinden 1506m som dere har gått forbi på vei til Midtistua.

En av fordelene ved dette området er at dere kan fiske i nær sagt alt av vann og elver på fjellet. Det er ett fiskekort som gjelder, det får dere her: http://www.inatur.no/infopages/00/2...and-ett-kort-mange-muligheter.html?isManual=1 Du finner kart over hvor kortet gjelder når du velger hvilken type kort dere skal ha. Prisene er ikke så høye, en uke koster 275 for en person. Er dere i familie så koster det 350 for hele familien.

Men det er sort sett skogløst terreng der. Vil dere ha litt skog og mygg kan dere jo legge turen rundt Bukkhaugbu. Der er det nok av dem. Se kart på http://ut.no/kart.
Otto.

Hej
Jag har vandrat och fiskat många gånger i Liernes kommun,Nord-Tröndelag,fantastisk natur och man möter aldrig någon annan,fisket är bra(öring) både i strömmande vatten och i sjöar. Av naturliga skäl kan inte berätta exakt var jag har mina smultronställen,men jag bifogar en bild från vår senaste tur,så du ser vad som väntar.

Lycka Till,vi kanske ses på fjällen

Bilagor

• P7050011.jpg
    P7050011.jpg
    62.3 KB · Visningar: 1,609
Saltfjellet

Bernekorn, det spørs hva som er viktigst for dere. Fisking, turgåing, lite folk, eller topptur. Jeg ville gått på Saltfjellet. Du setter bilen (eller går av toget) på Lønsdal og går inn til Midtistua. Da har du valget mellom å fiske i Sørvatnet (Søndre Bjellåvatn) eller Nordvatnet (Nordre Bjellåvatn). Sørvatnet er kjent for stor ørret. Det ligger turisthytter både ved Sørvatnet (Saltfjellstua) og Nordvatnet (Bjellåvasstua) Som topptur kan dere ta Lønstinden 1506m som dere har gått forbi på vei til Midtistua.

Tack för tipsen! Saltfjellet och Liernes verkar båda mycket vara mycket lämpliga turmål.

Otto jag har läst mycket på ut.no och är nyfiken på turalternativ från Saltfjelstua. Området västerut, mot Stormdalsfjellet, har ej några utmarkerade sommarleder på kartan. Det ser ut att vara mycket bäckar, vet du hur terrängen är här?

Jag har ritat ut två tänkta dagsetapper, tror du att de är rimliga?

johnorjan68 - Din bild såg väldigt inbjudande ut! Jag undrar bara om du känner till någon tågstation nära området som kan användas som utgångspunkt? Är det runt Blåfjella du brukar vandra eller i Hestkjölen i öst? Lierne ser ut att täcka ett stort område på kartan med relativt platt terräng i väst.

Vänliga hälsningar
Johan

Bilagor

• Saltfjellet.jpg
    Saltfjellet.jpg
    64.5 KB · Visningar: 1,487
Hej
Vi utgår från Berglisaetra väster om Berglia ,det finns inga markerade leder där vi går,jag har lärt mej att hitta av svärfar som började vandra i området på 70-talet,då kokade det av fisk i varje göl,även om det blivit sämre så är det inga problem att få öring till måltiderna.

Bilagor

• P7090053.jpg
    P7090053.jpg
    101.3 KB · Visningar: 1,418
Senast ändrad:
Den ryggen du tenkte gå er sikkert ikke noe problem. Det er jo en gammel ferdselsvei over den, noe navnet "Lappflyttarskardet" vitner om. Derimot er jeg litt tvilende til at det finnes mye fisk i det vannet du lurte på. Det er svært grunnt, og ligger også svært høyt. Da er det fare for at det bunnfryser, og det tar knekken på all fisk.

Du kan forresten se terrenget i bilder hvis du velger http://www.ngu.no/kart/arealis/ og deretter velger <Kart> og så setter et merke i <Norge i bilder>. Da får du se terrenget fra flyfoto. Jeg liker denne kartsiden fordi du kan fjerne all tekst utenom de små valgboksene oppe til venstre. Hvis du i tillegg trykker F11 på ditt tastatur så har du hele skjermen til kartet, og det er flott.

Otto.

Børgefjell

Har hört mycket gott om Børgefjell nasjonalpark. Bra fiske, mycket natur och lite folk. Kan vara värt att se lite på.

Johan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
MattiasJakobsson Vandring fiske Lierne/Sörli Norge Fjällvandring 0
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
never Vandring och fiske runt kautokeino? Fjällvandring 0
bahlgren8 Kombitur vandring & fiske Fjällvandring 5
fr3dr1k Lättillgängligt ställe för vandring och fiske? Fjällvandring 4
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
Markus Sjöberg Inspirationsfilm, Vandring/fiske m.m i Femundsmarka national park 2012 Fjällvandring 20
svebban Vandring/fiske Børgefjell Fjällvandring 7
Cajmon Vandring i Funäsfjällen Fjällvandring 0
Petter11 Vandring och fiske i juli Fjällvandring 1
-vickan- Tegefjäll/Åre - Bra Fiske /Kanot/Vandring? Fjällvandring 2
Björn A vandring och fiske Fjällvandring 4
Dorsander Vandring och fiske Fjällvandring 1
tsd rygga+säck+underlag+tält för fiske och vandring Fjällvandring 11
ConZec Tips på bra nybörjarled, Jämtland (Vandring+Fiske) Fjällvandring 0
misenos Vandring, lite fiske och toppbestigning i Norge Fjällvandring 0
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg