Snöläget är i år betydligt sämre än förra året då jag den 19/6 gick över Augstbordpass, nära 2900 meter. Ända in i maj har det varit flera bakslag.
Jag gissar därför att en sen start kan vara motiverad, kolla med turistbyråerna eller stugorna.Kolla även snölägen i Wallis på Alpeninfo.
Jag har bara gått delar. 2010 gick jag Argentière-Arpette (nästan) på en enda dag, vilket verkligen var att ta i - två passövergångar på en dag!
Övergången mellan Trient och Arpette, över Fenêtre d´Arpette, är även den årstiden
(augusti) mycket krävande. Östsidan är brant med mycket löst grus.
Naturligt hade varit att gå Chamonix-Trient första dagen och Trient-Arpette den andra.
På min försommartur 2011 följde jag leden från Zinal till St Niklaus, med två rätt höga, men just då, relativt lätta pass, Meindpass och Augstbordpass. Det hänger helt på eventuell snö.
Det året kunde man tydligen inte gå från St Niklaus vidare till Zermatt, p g a skred.
Resten känner jag inte till, men Pas des Chèvres verkar avskräckande med sina stegar (vilka getter klarar dem?). Vad som inte alltid framgår i litteraturen är alternativet över Col de Riedmatten i närheten- värt att påpeka ty i berättelser på nätet har jag sett dessa pass förväxlade.
Båda turerna finns dokumenterade på
http://www.huthyfs.com
Jag tältade lite före Arpette och låg i sovsal på hotell i Gruben, mycket trevligt ställe.
I Zinal låg jag också på sovsal. Där serverades frukost vid en orimligt sen tidpunt men de ordnade
en bricka med mat och kaffethermos.
Vid St Niklaus lämnade jag leden och campade i Niedergrächen.