Hejsan
Ska vandra med flickvännen i 9-12 dagar med start nu på lördag. Vi planerar att gå vägen som står nedan.
Skulle gärna vilja ha lite feedback på hur tufft/lätt den verkar. Jag har inte planerat in någon vilodag. den tar vi om det krävs. Likaså förstår jag att vi kanske måste ligga i Singi någon dag för invänta bra väder.
Ingen av oss är jätte erfaren vandrare. Det jag har i bagaget är ett försök att korsa pyreneerena genom leden GR11 på 30 dagar men det låste sig pga. dåliga förundersökningar angående snöförhållanden. Inget misstag jag skulle vilja göra igen och därför rådfrågar jag nu alla kunniga fjällrävar om tips. Har även gått en sväng med pappa för många år sedan. Då gick vi Durlings led och däav valet denna gång.
Jag kommer starta med ca 17kg i ryggan och tjejen med ca 14kg.
Givetvis uppskattas även förslag på Tältplatser.
Dag ett
Ankommer till Abisko ca 17:00 planerar därefter att gå till norra spetsen Abeskojärvi.
Dag två
Abeskojärvi-Alisvärvi
Dag tre
Alisjärvi- Vistasvaggi
Dag fyra
Vistasvaggi-Unna Räitastugorna
Dag fem
Unna Räitasvaggi-Goubivaggi (via 2/3 av trepassleden)
Dag sex
Goubivaggi-Singivaggi
Alternativ 1
Dag sju
Singivaggi - Kebnekaise - Singivaggi (Durlings led)
Dag åtta Singi -Fjällstationen
Om vi känner oss fräsha och allt gått bra planerar vi följande
Alternativ 2
Dag sju
Singivagge - Kebnekaise - Fjällstationen (upp durlings led ner östra leden lämna ryggsäckarna i kaffedalen)
Dag åtta
Fjällstationen -Tarfaladalen Vid foskningsstationen vika av öster ut över ett pass Sedan ner i Kaskasavagge.
Dag nio
Kaskasavagge-Nikkaluokta genom vistasvagge
Tack på förhand
Simon
Ska vandra med flickvännen i 9-12 dagar med start nu på lördag. Vi planerar att gå vägen som står nedan.
Skulle gärna vilja ha lite feedback på hur tufft/lätt den verkar. Jag har inte planerat in någon vilodag. den tar vi om det krävs. Likaså förstår jag att vi kanske måste ligga i Singi någon dag för invänta bra väder.
Ingen av oss är jätte erfaren vandrare. Det jag har i bagaget är ett försök att korsa pyreneerena genom leden GR11 på 30 dagar men det låste sig pga. dåliga förundersökningar angående snöförhållanden. Inget misstag jag skulle vilja göra igen och därför rådfrågar jag nu alla kunniga fjällrävar om tips. Har även gått en sväng med pappa för många år sedan. Då gick vi Durlings led och däav valet denna gång.
Jag kommer starta med ca 17kg i ryggan och tjejen med ca 14kg.
Givetvis uppskattas även förslag på Tältplatser.
Dag ett
Ankommer till Abisko ca 17:00 planerar därefter att gå till norra spetsen Abeskojärvi.
Dag två
Abeskojärvi-Alisvärvi
Dag tre
Alisjärvi- Vistasvaggi
Dag fyra
Vistasvaggi-Unna Räitastugorna
Dag fem
Unna Räitasvaggi-Goubivaggi (via 2/3 av trepassleden)
Dag sex
Goubivaggi-Singivaggi
Alternativ 1
Dag sju
Singivaggi - Kebnekaise - Singivaggi (Durlings led)
Dag åtta Singi -Fjällstationen
Om vi känner oss fräsha och allt gått bra planerar vi följande
Alternativ 2
Dag sju
Singivagge - Kebnekaise - Fjällstationen (upp durlings led ner östra leden lämna ryggsäckarna i kaffedalen)
Dag åtta
Fjällstationen -Tarfaladalen Vid foskningsstationen vika av öster ut över ett pass Sedan ner i Kaskasavagge.
Dag nio
Kaskasavagge-Nikkaluokta genom vistasvagge
Tack på förhand
Simon