Vandra/Skida i november

Jag och min flickvän har semester i början av november. Vi har erfarenhet av vandring och turskidåkning.
Vi har tältat i snö men vi vågar inte tälta långt ifrån en byggnad där man kan ta skydd vid väldigt dåligt väder.

Tanken är att några dagar innan avfärd avgöra om vi ska ta med oss kängor och snöskor eller turskidor. Då kan vi anpassa oss efter vädret.

Eftersom vi har åtta dagars semester vill vi åka långt. Fulufjället och jämtlandstriangeln kan man göra en långhelg... Vi kommer utgå ifrån Arlanda.

Ett alternativ som passar kriterierna är norra Kungsleden.
Har läst att STFs stugor i Kebnekaise och Abisko är öppna i november. Som jag har förstått det är de andra stugorna i området stängda eller åtminstone inte bemannade.
Har stugorna mellan Kebnekaise och Abisko utrymmen man kan använda i nödfall?
Måste man ha med en vindsäck även om stugorna ligger så tätt? Förutsatt att stugorna har nödutrymmen.


Postat i detta ämne eftersom vi inte vet om det blir snöskor/kängor eller turskidor.
 
Det är inte mycket dagsljus i Kebne och Abisko i november, det lär vara det som sätter begränsningen i kombination med stor sannolikhet för snöväder vilket ytterligare begränsar sikten. Lägg till att vattendragen inte lär ha frusit igen vilket lägger till rätt stora risker när man färdas i terräng.

Men för all del; det är fantastiskt vackert den tiden i fjällen.
 
Det finns nödutrymmen öppna i STFs stugor utmed norra Kungsleden. Ved kan det vara sämre med. Tror inte gas är tillgängligt.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Är detta ett problem även om man håller sig längs Kungsleden? Finns det många broar som tas bort vintertid längs sträckan Abisko-Kebnekaise? Eller är kanske sjöarna problemet?

Mig veterligt finns inga broar som plockas bort på den sträckan vintertid.

Sjöarna kan knappast heller vara något problem eftersom man går på land hela tiden.

Men mörkret lär bli ett problem för den tiden är det mer eller mindre mörkt dygnet runt.

Även om det bara är en dagsmarsch mellan stugorna så är en vindsäck klart välmotiverad för det kan gå fort när vädret slår om.
 
Glöm inte....

Hejsan,

November är onekligen en både spännande och på många sätt ganska svår tid att färdas i fjälllen. Som redan nämnts är risken stor att stöta på öppet vatten. Kan givetvis vara bäckar, men även sumpmarker brukar kunna vara irriterande blöta - framför allt om man tar sig fram på skidor. Behövs inte mycket vatten under skidan för att man 2 meter senare ska "gå på styltor" med någon dm fastklibbad snö under skidan. Kan vara hur segt som helst! Och om man behöver ta sig över en rinnande bäck bör man komma ihåg att risken är stor att alla stenar som sticker upp har ett tunt tokhalt lager med is på sig.

Men det som brukar vara segast enligt min erfarenhet är de ofta omväxlande förhållanderna. Den snö som faller i början av säsongen är ofta ganska lätt. Detta kombinerat med hård vind innebär att man ofta behöver passera stora områden som är helt kalblåsta uppe på kalfjället. Så det är inte omöjligt att snöskor är det bästa alternativet. Med skidor brukar det inte sällan sluta med att man bär dom halva tiden.

Det sagt är nog den största enskilda osäkerhetsfaktorn hur mycket snö det finns. Vissa år kommer ju vintern redan i början av Oktober - andra år betydligt senare. Man kan t.ex gå in på http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno/snodjup# och kolla snödjupet i lapplandsfjällen i börjag av November de senaste åren. Förra året fanns den 19 cm med snö i Katterjokk (som ofta har mest snö i landet..) den 5:e November. 2012 var det 44 cm, 2011 ser det ut att varit snöfritt i hela November, 2010 var det 28 cm....osv.

Så flexibel planering rekomenderas.....och jag hade tveklöst tagit med mig ett tält på en Novembertur!!! Hamnar man mitt i en snöstorm uppe på kalfjället är det långt ifrån säkert att det finns någon snö och då är det inte lätt att få upp en vindsäck på ett bra sätt!!!

/ Stefan
 
Det jag menar med farliga vattendrag är att man pga lätt snö inte ser var det är blött under, sedan går man ned sig och då kan det lätt bli jäkligt kritiskt om man är på fjället.
 
Men det som brukar vara segast enligt min erfarenhet är de ofta omväxlande förhållanderna. Den snö som faller i början av säsongen är ofta ganska lätt. Detta kombinerat med hård vind innebär att man ofta behöver passera stora områden som är helt kalblåsta uppe på kalfjället. Så det är inte omöjligt att snöskor är det bästa alternativet. Med skidor brukar det inte sällan sluta med att man bär dom halva tiden.

Tack för din synpunkt. Detta är något jag också har oroat mig för speciellt eftersom vi inte vill använda nya turskidor för att gå på sten...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg