Men även om de bör användas för att de ökar chansen att ett isbjörnmöte ska gå bra, så ser jag varken skjutvapen, signalpistol, signalpenna, trip wire eller något annat som en 100% säkring mot björn. Väljer man att tälta på Svalbard så väljer man att ta risken att bli björnmat, punkt. Sen så går det ju bra för dom allra, allra flesta som ger sig ut och jag ångrar inte en sekund på att jag valde att ta den risken själv, vill inte skrämma upp dig för mycket, men risken finns där, så är det bara.
Isbjörn är ett havs(eller is-)djur som oftast håller sig nära kusten när går i land, men den är nyfiken och ser den något som ser nytt och obekant ut så vill den gärna gå och undersöka vad det är. Kan därför vara smart att slå läger utom synhåll från stranden.
Sen så är det lite jobbigt att alla mänskliga lämningar som är 50 år eller äldre automatiskt klassas som kulturminnen och det är ganska rigida regler runt såna. De får inte flyttas på, ändras på och, håll i dig, man får inte slå läger inom en radie på x m. från dem. (kommer inte exakt ihåg, men tror det var 50 eller 100 m eller något sånt.) Råkar det ligga en rostig konservburk eller spik från 50-talet där du hade tänkt sätta upp tältet så har du alltså problem. Men med tanke på hur svårt det är att veta vad som ligger under snötäcket så säger det sig självt att den regeln följs väl... inte alltid.
Se sysselmannen.no för mer info om regler, vad man får och inte får göra, etc.
se svalbard.net för mer turistinformation.
Se unis.no för webkamera och vindobservationer från runt om Longyearbyen.
Se
http://www.yr.no/sted/Norge/Svalbard/Longyearbyen/ för väderprognoser och väderpbservationer från flygplatsen i Longyearbyen.
se svalbardposten.no för senaste nyheter från och om Svalbard, plus diverse anonser som kanske kan vara intressant.