Vandra på Kretatips!

Hallå!
Vi är ett par som ska åka ner till Kreta i mitten på oktober för en vecka.
Vi tänkte inte bli liggande utan knalla runt en del, har ni förslag!
Vi har läst lite om samaraindalen(stavning osäker) och att det inte är bilväg utan bara båt eller vandring vidare när man kommit ner till havet. Och att sista båten går tidigt och att behöva gå mot klockan känns stressigt när man går och njuter.
Frågan är finns det kanske övernattningsmöjligheter i den lilla byn man kommer till efter att ravinen är slut? Och då kanske i olika prisklasser?
Någon som provat eller vet mera?
Där bör väl gå båtar och sen bussar på förmiddagarna också?
Vi ska upp mot Chania hållet till.

Har ni några andra kul förslag på vad man kan hitta på där, så gärna det.
Hjärtliga hälsningar
Birgit
 
Har inte själv gått Samariaravinen, det finns tydligen en guidad tur för det (guidade turer tilltalar inte mig). Man går genom ravinen och åker båt tillbaka.

Jag rekommenderar att inte åka till Knossos, om ni nu inte har ett stort intresse för gamla stenar (vilket jag inte har).

Vad som jag tycker är kul är att hyra moped/MC och åka runt på ön en dag, då har man möjlighet att åka utanför dom vanliga turiststråken med sina supermarkets med färgglada plastsaker.

/Ulf
 
Hej!
Jag och min sambo gick genom Samariaravinen (jag antar att det är den du menar) 2002. Det är en härlig tur på ca 18 km som är skapligt lätt om det inte är alltför varmt. Det smidigaste är nog att ta bussen till någon guidad tur upp (går ju bra att avvika från guidningen sen) så man är där tidigt på morgonen.

Det stämmer att det inte går någon väg från byn Agia Roumeli där ravinen mynnar ut i havet, utan vandra eller åka båt är vad som gäller. Åtminstone när vi vandrade gick båtar en tre-fyra gånger per dag så helt strandsatt blir man inte även om man kan få vänta lite. Vi började turen tidigt på morgonen, runt 08:30 och tog en lugn vandring till målet där vi var ca 13:00. Mellan 3½ och 6 timmars vandring är nog rimligt att räkna med beroende av temperatur och hur snabbt man vill gå. Det rekommenderas att börja tidigt för att få njuta av den svala luften bland bergen under den ganska branta första delen av turen. Längre framåt dagen kan temperaturen lätt krypa bortåt 35-40 C under vissa partier. När det gäller boendet så vet jag inte hur det är i Agia Roumeli, men byn har exploaterats ganska mycket de senaste åren, så jag skulle tro att där finns rum att hyra. Jag hade dock gärna tagit en båt till det första stoppet på väg mot Chora Sfakion, en otroligt vacker liten by som jag tror heter Loutra. Där finns garanterat boende och bra restauranger.
 
Samariaravinen är en otroligt häftig upplevelse, på det smalaste stället är den bara 4-5 meter bred och bergväggarna reser sig lodrätt flera hundra meter upp. Nackdelen är att alla andra turister tillsammans med tillhörande guider också är där. Området är nationalpark och man får inte gå utanför stigen (som är stor nog att köra barnvagn på, inte mycket till naturkänsla där...)

Att hinna fram och vidare med båt upplevde jag aldrig var något bekymmer, även fastän yngsta brorsan var 10 när vi var där.

Vandringen rekommenderas för det är verkligen otroligt häftig natur, men ostörd frihetskänsla får man leta efter någon annanstans.
 
Boende?

Hallå igen!
Det hade kanske ändå varit kul att ta kvällen i den lilla byn och en övernattning där. Vad tror ni, kan man via nätet få reda på om det finns boende och om man behöver boka innan och ev. prisklass?
Sen en annan sak, det måste väl vara ganska mycket dyrare och ta guidad tur upp och sen klara sig själv än att själv ta sig dit med lokalbuss?
Att vara i ett stimm av turister gör ju ingen glad.
Ha det /Birgit
 
Gör en sökning på google med Agia Roumeli och hotels eller liknande så borde du få lite träffar.

Det blev dyrare än med lokalbussarna, men bara lite. Smidigheten och att få komma upp så pass tidigt gjorde att valet enkelt föll på turistbussen. De lokala kommunikationerna var också ganska torftiga (kan ju ha ändrat sig nu förstås). Väl framme gick vi kanske en timme bland övrigt folk, men sen blev det väldigt utspritt, så att få vandra i lugn och ro var inget problem. Folk är där ju för jämnan i stort sett, så helt själv kan man nog inte räkna med att få vara oavsett när och hur man tar sig dit.
 
Tackar

Tack för alla era svar!
Det är så gott att kunna skriva o fråga och få vettiga svar från folk som har varit på plats och har likn. intresse som vi har.
Tack och hej/Birgit o Pär
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
m95mad Vandra på Island Trekking 1
elsa77 Vandra med UCPA på Korsika Trekking 0
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
scheindel vandra på själland? Trekking 0
Minielk Vandra på Färöarna - snabba tips sökes! Trekking 4
kvasse Vandra på Island Trekking 10
LasseBergman Vandra på Olympen Grekland Trekking 1
ceciliaw Vandra på Åland? Trekking 1
Per C vandra på Kreta Trekking 4
sjom Vandra på Sicilien Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 8
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2

Liknande trådar