Det var några år sedan jag var där nu, men jag tyckte det var svårt att finna längre vandringsleder på Island då. Nu var vandring inte vårt enda mål, så det gjorde inte så mycket. Vi gick leden Torsmörk - Landmannalagur (ursäkta kass stavning), samt några kortare sträckor på egen hand kring Myggvattn och Gullfoss. Torsmörk - Landmannalagur var en vältrampad led i stil med kungsledens populäraste sträckor. En trevlig led i varierad natur, från gröna dalar till gaciärer, lavafält och "öknar" av rött grus och stigande svavelrök. Att vandra på andra platser var svårare då många vatten var svåra att korsa. Även det som står som fordonsvad på kartorna kan vara väldigt tuffa vad till fots.
Kartor: Kring turistställena fanns det specialframtagna kartor med turistinformation, man jag tyckte de hade onödigt stor skala för vandring, ofta 1:50000 eller 1:25000 och inte alltid täckte hela det område jag hade velat ha. Island har också kartor liknande våra gröna respektive blå kartan som täcker hela landet. Jag hade tänkt beställa sådana kartor på kartbutiken i Stockholm, men det blev inte av. Jag trodde de skulle vara lättare att köpa dem på Island. Men det var mycket svårt att finna dessa. Dagen innan vi skulle hem hittade jag hela serien på en större bokhandel i Rejkavik. Så dags då...
Som sagt, detta var 2005, så mycket kan ha ändrats sedan dess.