Vandra med Dr. Martens

Har traskat i tio år med ett par höga stabila Dr. Martens. Går dessa att vandra en vecka med i fjällen med lite packning på ryggen? Har någon testat?

Stabstofflor!

Går och går...

När jag gjorde värnplikt var det en kille som prompt skulle sina Dr Marten i fält.
Dom pajade ganska så omgående. Därav öknamnet stabstofflor.

Jag har ett par Dr Marten som jag använder i stan när andan faller på, på fjället gäller Lundahags.

Uffe

De tre första gångerna jag vandrade i fjällen gick jag i Dr.Martens. Den längsta turen var nio dagar med ca 25kg på ryggen. De två första gångerna jag lurade med tjejen upp på fjället gick även hon i Dr.Martens. Så visst funkar det.
Vad gäller gångkomforten kan jag inte påminna mig om att den skulle skilja sig från de Lundhags som jag gått i på senare tid. Däremot får man vara lite mer försiktig med vart man sätter fötterna eftersom Dr.Martens även om de är väl insmorda blir blöta ganska fort om de hamnar i en bäck eller dylikt.

Testa!

Om de sitter bra på fötterna så du inte får skavsår efter en dags vandring samt håller hyffsat tätt mot väta tycker jag gott du kan testa. Du kanske inte får riktigt samma komfort som om du använt riktiga vandringskängor men de duger nog. Kom ihåg att fetta in dem ordentligt. Allt som används vid friluftsaktiviteter måste inte vara avsett som friluftsprylar!

Prova att gå längre turer med samma packning hemma först, så VET du om det kommer att fungera. Går man en hel dag så sväller fötterna, så det är inte samma sak som att då ett par timmar.

Jag har ju överlevt en vecka några år i roskilde med mina Dr Martens. Och där har jag faktiskt aldrig haft några problem med väta, trots vissa år av konstant regnande och lervälling. Dock har man inte haft massa packning på axlarna. Fördelen är att fötterna är inslitna efter skorna.
Får helt enkelt packa ryggan och ut å traska.

Har vandrat 1,5 mil med 10 kilo packning. Det gick fint förutom att slutet på stålhättan skavde på lilltån. Skulle behöva böja upp den aningens så den ej ligger mot tårna.
Är detta något en skomakare klarar av eller behöver man en plåtslagare kanske?

Har vandrat 1,5 mil med 10 kilo packning. Det gick fint förutom att slutet på stålhättan skavde på lilltån. Skulle behöva böja upp den aningens så den ej ligger mot tårna.
Är detta något en skomakare klarar av eller behöver man en plåtslagare kanske?

Om du nu helt skiter i att skaffa vettiga dojjor (med s.k rull) som är det enskilt viktigaste i utrustningsväg vandringsmässigt,så träna åtminstånde upp dina stortår så att du får till ett ordentligt frånskjut.

peter

Med rull menar du att de har väldigt styv sula? Eller är det något annat du syftar på?
Testade ett par Lundhags Ranger Mid häromdagen, vilka jag definitivt gillade. Men när jag kom hem å snörade på mig mina Dr Martens förstod jag att jag hade gillat Lundhagsen mer än de andra alternativen eftersom de kändes väldigt lika min Dr Martens.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg