Vandra med Allak 3 eller sälja?

Hej,

Har mest suttit och läst forumet som icke medlem.
Vi är för det mesta två vuxna som tältar men ibland ett barn som följer med.

Köpte allak 3 och tycker att det är fantastiskt tält med bra möjlighet till både ventilation men också kunna stänga in sig ordentligt.
Vi tältar oftast i skog, skärgård mars/april-okt/november men fjällen i augusti/september 4-10 dagar/år.

Nu är det så att allak 3 är rätt så tungt för en veckas vandring men man kan platta till tältpåsen ordentligt utan stängerna i påsen. Känns spontant att det kan bli något tungt.
Är det någon som har erfarenhet att vandra längre tid med allak 3?

Anledningen är att min sambo är rätt känslig mot drag och känner av det väldigt enkelt.

Nu till frågan: Hur skulle ni tänka, behålla eller sälja och köpa ett robens seeker 3 alt jw stratos lite 3?
 
Hej!
Är ni så nöjda som det verkar med tältet, ser jag ingen anledning till att byta. Jag/vi (2 pers) har gjort våra flesta vandringar, dagar och mil med vårat dåvarande Bergans compact light 3. Har för mig vägde runt 3,3. Jag bar tältet, separerat från stängerna. Sen får man fördela vikten mellan parterna då gott det går. Jag brukade ligga på ca 18kg. Sambo ca 13 för ungefär en vecka.
Man vet vad man har, inte "alltid" vad man får.
Mvh
 
Har ni ett bra tält som ni är nöjda med så behåll det. Det är väl bara om ni plötsligt vill gå mkt längre & svårare, och då kan man se över hela packningen, inte bara tält.
 
Jag har gått vandrat en vecka med tält på 4 kg (nammatj gt) men då hade jag lågviktsrygga, sovsäck, liggunderlag, jag har bara ett ombyte för underkläder och strumpor, tillsammans med mat för 10 dagar (endast frystorkat) kom jag ner till 15-16 kg.

Jag har varit med om stark blåst och regn i Sarek och således lägger mina kilon på hållfasta fyrsäsongstält och viktbantar resten, runt 15-20 kg är ok att ha på ryggen en vecka (eller flera) även om man inte är elitidrottare.
 
Ja nog är det ganska tungt, men om det är värt att byta måste ni känna av själva.
Finns många andra utrustningsdetaljer ni kan spara vikt på istället, till mycket lägre pris.

Antar att ni vill ha kupoltält? Tunneltält är i regel betydligt lättare. Om man gör en direkt jämförelse inom samma tillverkare och "segment" så kan ni t.ex. komma ner till 2,6 kg med ett Nallo 3 (1,1kg lättare än Allak 3).


Robens seeker 3:
Ser ut som att innertältet sätts upp före yttertältet. Inte jättebra om det regnar.
Robens verkar dock ha en riktig toppventil.

JW Stratos lite 3.
Bågsektioner med stora skarvmojänger. Har aldrig testat något själv, men tror inte det står sig lika bra i hård vind som tält med hela bågsektioner.

Ingen av dem har täckande tyg på innertältets dörrar. Det kan upplevas som kallt och dragit.

Jag hade nog inte valt något utav dem för fjällvandring.
 
Jag och min kompis bär mycket lätt på fjällturer men vi har ändå ett traditionellt fjälltält som väger nästan 3 kg. Det är guld värt när man tältar och det är kyligt på kvällen. Eller om väder skiter sig och det regnar som attans...Då är det skönt och mysigt inne i tältet :)

Jag tycker ni ska behålla Allak 3 och ta med det ute på er tur.
 
Det vi nu talar om är ett högst personligt val.

Jag och frun använder oftast ett Kaitum 3 GT. Det väger 500 gram mer än ditt tält.

Vill jag bära mindre har jag också ett Tarptent Cloudburst 3. Det väger närmare tre kg mindre -- men är mindre bekvämt.

Jag hade inte bytt tält. Jag har full förståelse för de som prioriterar annorlunda och väljer att bära lätt -- även om jag inte gör det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bellen Vandra i Dolomiterna Bo och sova 3
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
danisko Allak eller Kaitum (eller annat)? Bo och sova 10
plenty1 Allak/Dome ? Bo och sova 2
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
tranemoandy Hilleberg Staika vs Allak Bo och sova 14
avslutat_17_06_20 Recension av Soulo och Allak? Bo och sova 9
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
hallonraden allak eller kaitum ? Bo och sova 9
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.