Vandra i Dolomiterna

Vill ta en vecka eller två att vandra i Dolomiterna i sommar, vart bor man och hur kontaktar man de som eventuellt hyr ut ngt?

Du kan nere i dalen bo på hotel, pensionat eller campingplatser. Uppe i bergen bor du i hytter, sk. rifugi (rifugio).

Många rifuigio ägs och drivs av italienska alpinist klubben http://www.cai.it/ där kan du söka i deras databas efter telefonnummer.

Andra rifugio är privata och dom går att googla fram, jag tror många har egna hemsidor.

Jag har bara vandrat i dolomiterna en gång. Jag köpte Tabacco 1:50 000 dels kartor hemma och planerade en vandring, och ringde de hyttorna vi tänkte passera i förväg för att kolla om man behövde reservera.

Ha det så kul!
Niklas

PS. Fler har frågat tidigare här på forumet om rifugio och vandringsleder mm. Så sök även här på forumet för mer information. (Klicka på Sök i den grå menyn, och skriv tex "dolomiterna" )

Hej Niclas, ville bara tacka för hjälpen, jag ska genast börja kolla runt och planera trippen i detalj,

tack,

Bellen

Bergsturer går sällan att planera i detalj; man kan felberäkna avstånd och anstränging, vädret kan tvinga till omdispositioner och stugor kan vara fulla. Det är nog bra med ett allmänt synopsis kompletterat med reservetapper.

Normalt beställer man därför stugplatser från dag till dag; man ringer efter ankomsten - ofta hjälper personalen till.

Stugor kan tyvärr bli överfulla under högsäsong, och en tid att undvika är augusti, till ungefär den 20/8. Från mitten av juli är tyskarna på fötter och de dras gärna till de sydtyrolska Dolomiterna, t ex Sextnerdolomiterna, Gröden (Val Gardena) och Alta Badia. Första hälften av juli är ofta bästa tiden om man tycker om blommor. Vädret kan vara precis hur dåligt eller bra som helst. Kan vara idé att kolla snöläget före avfärd.

Jag gick senast i Dolomiterna 1992 och har därefter sökt mig till vänare klimat
och trakter där man kan tälta.

Finast i mitt tycke är Östdolomiterna mellan Pragser Wildsee (Lago di Braies) och Civettagruppen. Man kan gå en variant söderut och en annan tillbaka.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg