Ja, nu vill vi veta hur turen blev!
Undras f ö om det inte finns en förvirrande mångtydighet i ordet "vandring", speciellt med tanke på hur ordet används i alpländerna. Mötet heter dock "Trekking" och Martin avsåg att göra "en vandring", vilket jag tolkar som en enda tur, från stuga till stuga, inte dagsturer från en dalort. Är det det senare man vill så är Kandersteg (t ex finns åtminstone två fina övergångar till Adelboden, samt en till
Leukerbad) och Corvara (t ex tvärs över Sella och till eller från Wolkenstein) alldeles utmärkta ställen att bekanta sig med Berner Oberland resp. Västdolomiterna, detta sagt som tips till andra nyfikna.
Det blir en del transport med tåg och/elelr buss, dock.
Vill man göra stugturer i just dessa trakter kan man väl gå hela vägen från Engelberg eller Meiringen till Adelboden eller ännu längre, resp. delar av Alta Via 1 eller 2. Själv går jag sen länge inte i Dolomiterna; dels vill jag tälta, vilket ofta är förbjudet (Parchi naturali) dels vill jag se mer vatten
på marken, inte så mycket från luften.
Bästa vandringarna i Alperna gör man enligt min mening i Västalperna (speciellt i Frankrike
om man börjar redan i mitten av juni), i och kring Valtellina i Italien, samt i Graubünden i Schweiz, t ex i Rhens källområden (där jag gick senast) och i området mellan Engadin och Davos.