Vandra själv...
tde01047; sa:
Hej hopp
Jag undrar om det är någon som har vandrat ensam och därmed undrar jag hur det känns (hur man upplever det).
Läste en artikel om att göra detta och det blev en annorlunda upplevelse enligt denna.
Joakim
Jag är alldeles just hemkommen efter 1 veckas vandring i ensamhet.
Vandrade i Abisko & stora sjöfallets nationalparker.
Om inte omöjligt, så i alla fall väldigt svårt, att säga hur du skulle "reagera" på att fjällvandra själv.
En del trivs alldeles utmärkt med det och andra tycker att det var jävligt trist.
Jag placerar mig någonstans där mitt emellan.
Så länge solen var framme och vädret var hyfsat så var det ren och skär njutning. Då tog jag det lungt och verkligen njöt av vad naturen hade att erbjuda; Fotograferade en hel del, gick lite omvägar för att få se mer av omgivningen. Satt ute och åt min mat medans jag solade och hade det riktigt gött
Dock när regnet föll så var det (såklart) inte lika kul. De dagar när vädret var sämre (5 av 7) så vandrade jag mest hela tiden. Istället för att sitta inne i tältet & hänga så tyckte jag att det var trevligare att gå omkring... Såklart en smaksak.
När jag väl satt i tältet och det regnade ute så var det ju väldigt mysigt på sitt lilla sätt, men dock inte 10 timmar i sträck. Då packade jag hellre ner allt och, som sagt, vandrade vidare.
Men så här i efterhand så kan jag säga att det var väldigt intressant. Kul och se hur jag reagerar på den faktiska ensamheten som jag upplevede i och med att jag vandrade själv.
Jag kommer säkerligen att göra om det. Då för att få en ännu mer "naturnära" upplevelse.
Trots de 7 dagarna ute i fjällvärlden så kom jag aldrig riktigt in i "lugnet". Kunde inte riktigt ta det 100%-igt lungt och slappna av. Kände alltid en liten press på att vandra lite längre & snabbare. Vilket var synd. Syftet var ju trots allt att ta det lungt och mer eller mindra vila själen från stressen som man annars upplever.
Sammanfattningsvis:
* Kul när vädret var bra (Fotografera, titta, njuta)
* Mindre kul när vädret var dåligt (Svära över regnet)
Rekomenderar helt klart upplevelsen till alla som funderar på att vandra själv... Bara testa!
Ett tips: Ta med en bok att läsa när vädret är lite sämre
Mvh // Lars