ja, det kan det
Hejsan !
Möjligen tillhör jag kategorin sociala ensamvandrare. Jag söker inte ensamheten i sig, utan jag vill bara vara ensam om upplevelsen (men inte alltid).Man kan ju alltid ringa från nån topp om man vill dela med sig....
Om man ständigt har starkt behov av att dela med sig av upplevelser och prata så ska man nog inte ensamvandra.Att se sig i spegeln under en ensamtur är psykiskt stärkande. Man stärks väldigt av allt man känner att man klarar av under en ensamtur.Att känna sig oberoende av andra är en positiv aspekt.
Jag tycker inte man ska tveka att ge sig iväg själv. Lite beroende på erfarenhet förstås. Är man helt nybörjare ska man nog helst ha sällskap.
Ett bra och säkert sätt att ensamvandra är ju att följa leder. Förr eller senare kommer hjälpen om nåt händer.Man kan ju göra en asocial eller social ensamtur. Man träffar många nya bekanta när man ensamvandrar.Eller också går man med huvudet ner.Som man brukar göra när man träffar folk igen efter kanske 5 dagar utan att ha sett nån.
Säkerhet: komplicerade vad bör undvikas. Glaciärpassager och klättring kanske man ska ta det försiktigt med. Stenblocken på Sielmatjåkka vid Nallo gjorde mig alldeles darrig pga utsattheten om man snubblar över de extremt skarpskurna stenarna.
I fjällen har man aldrig tråkigt fast man är ensam, kan jag med stor övertygelse säga ! Finns alltid nåt praktiskt att pyssla med.Boken jag brukar ta med brukar sällan bli läst.
Jag har gått Saltoluokta-Kvikkjokk ensam med avstickare in i Sarek till Ivarlako / Vaikantjåkkå. Underbar tur. Jag gjorde detta då jag var ganska oerfaren. Det gick bra. Följer man led och har varit ute litegrann förut så ska man inte tveka. Går man dessutom under högsäsong, dvs slutet av juli-mittehn av augusti så kommer hjälpen snabbt om det skulle hända nåt otrevligt när man ensamvandrar. Det är rätt skoj och lärorikt att prata med fler ensamvandrare. Bara för att man vandrar själv behöver man ju inte koppla bort folk tycker jag. Jag pratar med väldigt mycket folk iallafall när jag är ute själv.
Jag har även gått Abisko-Nikka via Vistas, Nallo ensam. Underbar tur, speciellt övre Vistasdalen.
Jag har på vintern gjort toppturer i tält ensam en vecka vid Kebnekaise. Dvs inget extremt. Klart att gör man toppturer ensam på vintern så märker ju ingen när mna dras med en eventuell lavin.Man kan ju följa andra som ska åt samma håll, ex en kurs med guide.Gräva snöprofil kan man ju göra själv.
Tält eller bivackturer ensam på vintern är ju ganska extremt. Men jag har en bekant som funderar på en tvåveckors tälttur i Sarek ensam.Erfarenheten sätter gränsen. Känner man att man tror man kommer att klara det ska man inte tveka. Det generella rådet är ju att ställa sig framför spegeln och fråga sig själv, kommer jag att klara detta ? Är svaret ja så tutar man och kör.Annars avvaktar man tills man har mer erfarenhet, eller erfaret sällskap.
Hälsar, Mats Frank, Umeå