Valle dell´Orco

Nu när regnet öser ner utanför fönstret kan jag inte annat än börja drömma om att åka till torrare berg.
Har snöat in på en massa youtubefilmer från Valle dell´Orco i norra Italien och tycker att det ser så fint ut.

Är det någon som varit där? Hur reser man lättast dit? Flyg till Milano? + hyrbil? Hur är området? Kan man lokalisera sig där själv utan hjälp av någon infödd? Boendetips? När är bästa säsong?
 
Ligger nära Torino/ Milano. En bra funktion i Google maps är att skriva Airport, då den markerar alla närliggande flygplatser i området du har Zoomat in. Finns en fräsch (ganska ny?) förare på engelska. Skaffa den!
 
Hej, närmaste flygplats är Turin/Caselle, sedan kommer Milano/Malpensa och avslutningsvis MIlano/Linate. Enklast är helt klart att ha hyrbil, både för att ta sig dig snabbt samt att kunna flytta sig runt i dalarna om man känner för det, annars är det lokala bussen som gäller från Turin. Om man flyger till Milano så är det smartast att ta sig till Turin med buss/tåg.

Den nya guide-boken för området finns även på engelska och med den är det överlag inga problem att hitta runt i dalarna.

Boende finns från camping, rifugio, locanda till hotell så där får eran egen budget styra. Att "tjuv"-campa tycker jag bara är dåligt, många skräpar ned, gör sina behov under stenar, etc....bara äckligt! Att man sedan delvis ibland är i Nationalparken gör det hela bara mer förbjudet.

Bästa säsongen är höst och våren för klättring lågt medans sommaren är bäst för klättringen på höjd.

Jag bor runt knuten där och har du några andra funderingar så hör bara av dig. /Christian
 
lyckegard: Bra tips, den funktionen kan ju vara användbar.

chrtur: Tack! precis den infon jag behövde. Resan är fortfarande bara i drömfas men jag hör av mig när/om det blir av om jag behöver mer info. Och du kanske till och med skulle kunna tänka dig att visa runt lite om du har tid? Med tips på roliga leder och så?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leithe Valle dell Orco Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg