Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vallatejp?
- Trådstartare rab
- Start datum
Över förväntan. Inget superduperfäste men hyfsat fäste även i många fören när det är svårt att få bra fäste med vanlig valla. Ytterligheterna, dvs. nysnö och is är väl de som funkar sämst om jag förstått saken rätt. Jag har inte kört med tejp i nysnö än.rab; sa:Fungerar vallatejp för fäste bra?
Det beror på föret och hur noga man lägger på tejpen. Om du är noggrann och kör i snälla fören så kan det räcka uppemot 3 ggr så långt!Håller ca 200 km står det på förpackningen?
Japp! Det är inget man sätter på och tar bort. Många, inkl. undertecknad, kör med tejp på "reservskidorna" så att det alltid finns ett par med hyfsat fäste att bara spänna på sig.Svårt att ta bort?
[Ändrat av haskell 2005-01-11 kl 18:31]
Fungerar hyfsat
På ett skidor med lämpligt spann fungerar vallatejpen hyfsat. Den är tjockare en vanlig valla, och kan därför ibland bromsa lite om man har för lågt/mjukt spann. Jag har råkat ut för lätt nysnö där vallatejpen var helt oanvändbar, det bara klabbade igen under skidorna. I de flesta förhållanden är den dock ganska bra.
Håller säkert 200 km i bra spår. I kust-Finlands eländiga snöförhållanden slits den snabbare pga isiga och skräpiga spår.
Tejpen är svår att ta bort.
På ett skidor med lämpligt spann fungerar vallatejpen hyfsat. Den är tjockare en vanlig valla, och kan därför ibland bromsa lite om man har för lågt/mjukt spann. Jag har råkat ut för lätt nysnö där vallatejpen var helt oanvändbar, det bara klabbade igen under skidorna. I de flesta förhållanden är den dock ganska bra.
Håller säkert 200 km i bra spår. I kust-Finlands eländiga snöförhållanden slits den snabbare pga isiga och skräpiga spår.
Tejpen är svår att ta bort.
Re: Bättre alternativ?
Inte för att jag testat det. Men om skidorna blir oanvändbara i viss nysnö så är ju inte så bra. Tror nog att tejpen ger bättre glid än vallafria skidor. Om det är så pass svårt att ta bort tejpen så verkar den ju inte att gå att kombinera med stighudar.
Själv kör jag med valla och byter till stighudar vid toppturer och branta passager. Det fungerar oftast även om nysnö och plusgrader inte är någon jättehöjdare. Men skidorna blir inte oanvändbara iaf.
TB; sa:Om man nu vill ha ett par skidor som alltid går att använda. Skall man då använda tejp eller köra med vallningsfria (fiskfjällsmönster)? Bästa alternativet?
Inte för att jag testat det. Men om skidorna blir oanvändbara i viss nysnö så är ju inte så bra. Tror nog att tejpen ger bättre glid än vallafria skidor. Om det är så pass svårt att ta bort tejpen så verkar den ju inte att gå att kombinera med stighudar.
Själv kör jag med valla och byter till stighudar vid toppturer och branta passager. Det fungerar oftast även om nysnö och plusgrader inte är någon jättehöjdare. Men skidorna blir inte oanvändbara iaf.
Vauhtis tubvalla
Jag skulle nog föredra t.ex. Vauhtis tubvalla (Pikapito) som finns för två olika temperaturområden plus (naturligtvis) en liknande glidvalla (t.ex. Vauhtis Speed Gel) framför både tejp och "crown"-mönster.
Vallningsfria skidor är ganska trista och tejpen kan vara jobbig i nysnö och snödrev och den är ingenting man tar bort med lätthet. En "tubvallning" räcker 2-4 mil vilket ofta är fullt tillräckligt för en dags åkning och är väldigt lätt att lägga på.
Vauhtis Pikapito finns litet här och var i butikerna nuförtiden och man kan läsa litet mer om dem på http://www.vauhti.fi/uk/products/quick_grip.html
Liknande produkter finns även från andra tillverkare. Skigo har två tubvallor som säljs med namnet Easy-Go. Toko har någon slags spray som bl.a. förevisades i veckans Plus om jag såg rätt.
[Ändrat av haskell 2005-02-15 kl 00:07]
Jag skulle nog föredra t.ex. Vauhtis tubvalla (Pikapito) som finns för två olika temperaturområden plus (naturligtvis) en liknande glidvalla (t.ex. Vauhtis Speed Gel) framför både tejp och "crown"-mönster.
Vallningsfria skidor är ganska trista och tejpen kan vara jobbig i nysnö och snödrev och den är ingenting man tar bort med lätthet. En "tubvallning" räcker 2-4 mil vilket ofta är fullt tillräckligt för en dags åkning och är väldigt lätt att lägga på.
Vauhtis Pikapito finns litet här och var i butikerna nuförtiden och man kan läsa litet mer om dem på http://www.vauhti.fi/uk/products/quick_grip.html
Liknande produkter finns även från andra tillverkare. Skigo har två tubvallor som säljs med namnet Easy-Go. Toko har någon slags spray som bl.a. förevisades i veckans Plus om jag såg rätt.
[Ändrat av haskell 2005-02-15 kl 00:07]
nysnö
Hej,
Jag har precis konverterat och testat vallatejp.
Jag håller med dig, den funkar helt OK. Jag funderar lite på nysnöföre. Kan tejpen funka om man bara lägger lite kallvalla ovanpå?
Den tiden är för längesen förbi som jag hade reservskidor
Hälsningar Maud
Hej,
Jag har precis konverterat och testat vallatejp.
Jag håller med dig, den funkar helt OK. Jag funderar lite på nysnöföre. Kan tejpen funka om man bara lägger lite kallvalla ovanpå?
Den tiden är för längesen förbi som jag hade reservskidor
Hälsningar Maud
Re: nysnö
Jajamensan. Start rekommenderar faktiskt detta själva om det är nysnö. De föreslår förstås att man toppar med någon av deras tjärfästvallor men alla burkvallor som är bra i nysnö, t.ex. Rode Blå Super, funkar bra.maud.karlberg@telia.com; sa:Jag funderar lite på nysnöföre. Kan tejpen funka om man bara lägger lite kallvalla ovanpå?
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Limma skins på turskidor istället för vallatejp? | Turskidåkning | 4 | ||
Vallatejp på stighudar | Turskidåkning | 8 | ||
Ny vallatejp | Turskidåkning | 10 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg