Vallabord

Arrghh, snön vräker just nu ner över Umeå och jag känner ett stort behov av att ta fram och grundvalla mina längdskidor för säsongen.

Dock är jag hjärtligt less på att valla skidorna på köksbordet. Så jag tänkte höra vad ni har för smarta tips för att göra ett eget vallabord? Jag har inte tillgång till någon snickarboda eller garage, utan bara min lilla lägenhet. Tänkte att det skulle passa såväl längd, tur och slalomskidor.

/Jonas U

Umeå tips....

I min lilla lägenhet i Umeå där snön oxå öst ner hela kvällen.....brukar jag ta två köksstolar och lägga skidorna på ryggstödet så att säga. En tidning på stolsdynan så funkar det ok..... Det mesta hamnar på golvet. Det förutsätter förståss vissa typer av köksstolar men kan vara en tanke iaf...... Förövrigt talas det om tö till helgen men hoppas det fortsätter så jag och mina vänner kan skida på isälvsleden om två veckor som vi planerat.......

/Andreas

Re Vallabord

Det är ju inte annat än att man blir avis, här tokregnar det.
Mitt tips är att inskaffa ett par fästen (swix eller toko har)och en rejäl planka, typ 5x20cm och 50cm längre än sina skidor. Då kan man sätta fästena på plankan och sedan lägga den mellan två stolar eller på bordet. Det blir stabilt och sölar man så hamnar det på din "valla planka".

Lycka till.

Anders utsidan.se (och extremt skid/snö sugen)

Tackar för tipsen

Tyvärr så fungerar inte mina stolar speciellt bra som stöd. Borde tänkt på det när jag köpte dem. ;) Men tack för tipset ändå.

Angående att använda en planka så var det ju en smart lösning. Jag har tittat på vad Swix har att erbjuda och deras grejor kostar ju en del. Dessutom har de två olika system för alpint och längdåkningsskidor.

För alpint:
http://www.swixsport.com/t850.shtml
För längdålning:
http://www.swixsport.com/t78.shtml

Nu så verkar det ju töa bort ändå till helgen, men det gäller ju att vara beredd. ;)

/Jonas U

Vallabord!

Ja valla har jag hört talas om!
Problem är till för att lösas!
Ett förslag kan vara att köpa två hörntvingar på Clas Ohlsson (gubblagret) de brukar inte kosta värst mycket. Ta dessa två tvingar och skruva fast dem på plankan som den andra filuren använder sig av! Det bästa är att när du slitit ut ena sidan av tvingen om några år så kan du vrida dem och slita mer på den andra sidan! Jag tror även biltema har såna däringa tvingar.
Lycka till! KJelle P

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg