Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur bär jag mig åt för att slippa decimetertjocka snö och issjok under mina Tegsnäs med rödsula nu i vårsolen? (fästet uppför blir visserligen kalas, sämre med glidet)
Boningen under släpper in vatten i dina skidor, sen bygger det.
Jag har under mina kört med kall grundvalla, målas på. Går den att köpa ännu? Har bara några få burkar kvar. Därefter rubbas ytan tills dess att hela botten är impregnerad. Ytvallor som vanligt, ett lager med vaxparafin är aldrig fel för glidet och så Swix röd eller gul i trampet. Det gick härnere när det var smältvatten i spåret i år.
Nu är det gummistövelföre, rekondoserande flyttfåglar, snödropp och vintergäck, m a o vår.
Jag har själv ett par urgamla tegsnäsare med rödsula. Jag måste säga att jag har oerhört positiva erfarenheter av skidornas funktion i de mest skiftande fören. Jag har vid enstaka tillfällen upplevt att det klabbar fast under, men som regel fixar man att "slå loss" det som sitter under, tycker jag. Att försöka att aldrig låta skidan vara stilla mot snön i sådant före är klart bra!
Enda problem jag upplevt i övrigt är att rödsulan har en tendens att spricka, men jag inser efter att ha kollat på tillverkarens hemsida att jag nog borde varit flitigare med linoljan.
Som redan antytts, linolja till rödträsula, allt enligt Tegsnäs. Sen är det inte omöjligt att man kan dra lite med ett stearinljus under och få effekt...
Mina hädangångna tegsnäsare hade halvgenomskinliga plastbelag ...