Valla brädan?

Har haft min Burtonbräda i fyra år och åker några dagar per år. Har fått den slipad och vallad(?) förra året, och nu börjar den se lite repig och "torr" ut på undersidan igen. Jag tänkte inte lämna in den för slipning, men däremot eventuellt för vallning. Vad består beläggningen av? Kan man göra det själv? Hur ofta bör man lägga på nytt? Jag bara åker på min bräda och vet inget om den för övrigt...

En snowboard har väl samma typ av belag som en slalon, telemark eller längdskida. Alltså vallar du den på samma sätt, du smälter in parafin med ex. ett gammalt strykjärn (Ta det försiktigt så du inte bränner belaget) och när det sen stelnat sicklar du av överskottet med en plastsickel. Om du inte gjort detta regelbundet kan du få upprepa proceduren ett antal ggr i början tills belaget är mättat.
Prata med din lokale sporthandlare så får du råd om hur du ska gå till väga och kanske en demonstration. Jag rekommenderar röd eller rosa Swix som all-round valla. Prisvärd och glider OK i de flesta fören.

/M

A p-sis

Precis som ovanstående talare skriver så ifall belaget är torrt så valla och värm på flera gånger. Sen skall du innan du stoppar undan brädan för sommaren värma på ett tjockt lager valla som skyddar brädan över sommaren. Då håller belaget i många år.

Men gör som kille ovan föreslog. Gå till en butik och fråga och köp.

Andra saker är att om du har svart plast i belaget så kan det vara ett sintratbelag (jag har för mig att det heter så) och dessa tål inte lika hög värme som p-tex.
Bara så du ser upp.

Stalle

Själv åker jag en hel del längdskidor (tex. vasan på söndag..) medan min bror mer är lagd åt snowboard hållet och jag har därför ofta fått valla denna bräda åt honom några gånger....

Vad skall man tänka på?
Man behöver verkligen inte köpa de dyraste vallorna som finns utan oftast går det bra men någon form av universalvax. Detta smälter man sedan på en väl rengjord !! snowboard. Rengöring gör du genom att borsta snowboarden men en mässingsborste.

Smält på vaxet och låt det kallna. Sickla sedan bort vallan med en sickel. Investera i en riktig snowboardsickel annars är et nästan hopplöst att få det bra. Avsluta sedan med att borsta upp belaget med en nylonborste.

Sedan är det bara att gå ut i backen och hoppa runt....

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg