Som ex kanottält är nog Unna ett bra alternativ då man förvarar en del av sin packning i kanoten. För vandring däremot hade jag inte valt Unna. Jag vill kunna förvara mina leriga kängor, blöta ryggsäck och regnkläder (när vädret inte är på sitt bästa humör
) i absiden och inte tvingas ta in dessa i innertältet. Jag vill även kunna laga mat under tak i absiden. Inget av dessa krav uppfylls i Unna.
Enmanstält som uppfyller dessa krav är HB Akto, HB Soulo och Helsport Ringstind light 2.
Har använt Unna uppskattningsvis ett antal hundra nätter i allt från vinterfjäll till blött sommarfjäll. Och Akto uppskattningsvis nästan lika många nätter, mestadels under tre säsonger men även testat på vintern.
Några klargöranden om Unna:
Det går alldeles utmärkt att förvara både packning och leriga kängor m.m. i utrymmet mellan innetältet och yttertältet på ett Unna, så det kravet uppfylls utan problem. Har haft 130L ryggsäck liggande på sidan där, tillsammans med leriga skor m.m. och även kört in en 130cm lång pulka som faktiskt fick plats
.
Vid matlagning under tak är det enkelt att haka loss ena hörnet på innertältet och vips har man ett utrymme med högre i tak än på Aktos (absiden). Med avhakat hörn kan det också regna hur mkt som helst utan att det blir blött vid in och utgång. Själv har jag ett snöre med ett snabbstopp fäst där så jag släpper bara efter på snöret och drar undan hörnet = klart!
Utrymmet i Unna är behagligt i jämförelse med Akto tycker jag, bra svängrum även med tjock dunjacka på sig. Unna är också lite högre i mitten vilket är viktigt om man använder tjocka madrasser (numera så vanligt).
På vintern är Akto en kondensbomb i jämförelse med Unna, de viktigaste ventilerna sitter dessutom i markplanet på Akto, så de drevar lätt igen. Den enda bågen tål också betydligt mindre snötryck än de korsande bågarna på ett Unna, så har man tänkt sig lite vinterbruk så vinner Unna stort.
En annan fördel med Unna framför Akto är långsidorna som kan rullas upp för ökad ventilation under varma dagar, samt möjligheten att sova två (har övernattat på detta sätt men det var iofs flickvännen, så kanske inget man gör hur som helst
).
Den enda fördelen med Akto som jag ser det är vikten och packvolymen. Men det är med de begränsningar i funktion som detta kan medföra...
//J