Valet mellan 2 hojar...lite expertise :)

Står mellan denna hojen
http://www.crescent.se/pages/bicycle.asp?id=552
Crescent LTC 700, med framdämpning.
Nypris 6500 men hittade den på rea för 5000kr.

Eller en Scott , kommer ej ihåg namnet men den kostar 4495 kr.

Vad ska man gå på ? Vill ha en hybrid hoj som är snabb o smidig...ska man skippa framdämpare ?

Cyklar ca 1.2 mil per dag fram o tillbaka till skolan.

Kanske posta i fel forum men finns ju inget riktigt forum för lite lågbudget hojar, men jag vet att ni alla är riktiga proffessionals :)

Tack för förhand.

Skippa dämparen eller köp en med lockout om du ska cykla asfalt...
I övrigt såg den väl ok ut att dömma av det lilla som stod.

Jonas P (Jonas Pollak)

Lockout? Man låser dämparna? Jag är rätt ny på detta och vill liksom Daniel.A köpa en hybrid. Har kollat in Focus Crater Lake som har skivbromsar fram och bak samt stötdämpare i sadelstolpen (tror jag...).
Vad anser du om denna cykel?`

Cyklar mest på asfalt ibland på stigar (har dock ingen cykel nu). Denna cykel är dock lite lyxigare än den Daniel vill köpa. Läste nånstans att man inte skulle köpa en cykel med skivbroms om den inte kosta med än 30 papp vilket inte låter vettig. En cykel för 12000 borde hålla hög klass.

http://www.focus-engl.de/bikes/bikes_modelle.asp?kategorie=Cross+Series&ID=412

Läste nånstans att man inte skulle köpa en cykel med skivbroms om den inte kosta med än 30 papp vilket inte låter vettig. En cykel för 12000 borde hålla hög klass.

Beror lite på om du vill ha skivbromsar för att det är tufft eller om de ska stoppa din cykel ;) Bra skivbromsar kostar runt 3-4000:- paret och då är inte fälgar och nav inräknade i priset.

Magura Julie som satt på den cykeln för 12000:- har problem med lera och vatten... Jag trodde det var detta man ville komma ifrån med skivbromsar.

Själv har jag valt V-bromsar på min MTB för jag tycker inte att skivbromsar är värt pengarna om man mest cyklar på torra underlag. Blir mest asfalt och skogsvägar för mig och min MTB.

Vad ska man gå på ? Vill ha en hybrid hoj som är snabb o smidig...ska man skippa framdämpare ?

Har en kompis som precis siktat in sig på att köpa en Scott Sportster P2. Bra hybrid men lite väl dyr. Den har lockout på dämparen och en massa annat godis.

Såg även att det finns en Scott Sportster P6. Lite sämre komponenter, men det mesta går ju att byta ut efter hand.

Kolla även på Nishiki. De har prisvärda hybrider utan framdämpare. Jag hade hellre satsat på en sån än en Crescent.

Hmm mitt förra meddelande verka försvunnit.

Vad tror du om focus nya hybrid modell? Dom skrev följande till mig
"We take a new model in the high end class with xt disc brake, new frame
and wheel set from alex, the price will be 1999,- Euro."

Bättre skivbromsar?

För det priset borde den väl ha bra komponenter.
Vet du försten om den nuvarande crater lake har lockout? Så att man vet om den nya troligtvis kommer att ha det.

Tack för senaste svar.

För att bara cykla till skolan så behövs varken framdämpare eller skivbromsar. Du kan nog gå ner till 3000:- nivån. Om det inte är för att styla med alla häftiga grejer på din cykel.

Två personer

Nu är det ju inte samma person som cyklar till skolan och som funderar på den 12.000-kronorscykel. Läs tråden en gång till...

Har inte provat de nya xt-skivorna, men dom gamla är mycket bättre än magura julie och jag tror inte de nya xt är sämre än de gamla...

...ch lockout betyder låsbar dämp, ja.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
christiand Välja mellan "billiga" hybridcyklar Mountainbike 1
Sandvall Skillnad mellan SRAM och Shimanos kassetter Mountainbike 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg