Jo men..
Förklara för mig någon varför många i fall med fjäll (altså under skidorna) skidor ändå kletar på lite blå special tex? Behövs det kanske en eller två nödvallor? Skall du ändå åka flera dar i sträck behöver du kanske ej valla om (dvs göra de rena och lägga på typ) utan ev bara lägga på ett nytt lager varje dag. Att ta en steg mjukare eller hårdare vax är ej ny enligt detta.. Därimot blå tex om du har kört med röd eller gul innan... vilket är 3 eller fler vaxer skillnad..Åt andra hållet funkar det bättre, på en hård typ grön eller blå kan man lägga på praktiskt taget vad som helst.
Preparera med strykjärn (skall ej ryka mycket, vallastrykjärn är inget måste) med swix LF6* under hela skidan och borsta ur, ta swix blå under hela tryckzonen (ev minus en tum där bak och fram) och valla fast denna också med ett strykjärn och dra lite med en kork...
*Vet du att det blir varmare kan LF7 vara ett bättre val, (glidvalla slipper du ej med vallningsfria)
OBS detta är främst skidvård och har bara lite med glid att göra och skyddar belaget, dock som vård räcker vallning efter varje skidvecka...
Nu är skidan färdig för resan och du kan valla med dagsvallan (fästvallan) ett eller två lager (kortare och kortare för varje lager) och korkar ut (inget järn)
blå och blå extra (swix) (måste inte vara swix) är plikt att ha med sig (och ett par till om det riskerar att bli varmare)
Personligen undviker jag florvaxerna VR vaxerna eftersom jag inte vet hur miljövänliga de egentligen är och dessutom skitar ner skidan förfärligt med ett grått klet över allt. Kan vara bra för de varmare vallorna dock.En VR75 kan vara bra att ha till
nöds.
Nu är det bara att åk (och blir de lite långsamma vid varm väderlek kan du möjligtvis prova en sådan här på glidzonen,
http://www.gospodin.de/skiwachs/uni...rsal-fluor-wachs/swix-fluessig-speed-red.html
Altså vi snackar om kanske max 5 fästvallor, en kork och ev ett extra glidvax för en vaxskida, är väl inte så farligt?
Dvs V30, V40, VR75, glid, kloss( kork) och två extra vallor.
Om man bara åker hemmavid en eller två ggr om året är vallaskidor bara jobbigt (är garanterat felvallade) om du inte direkt tycker om meket...
Men OK, lycka till också med dina vallningsfria. de funkar säkert bra ändå. (fast det flytande vaxet från swix för våt snö måste jag bara rekommendera, blir som en turbo när det blir blött, på mina storslalom och SG skidor på slutet av dan om det slaskar undrar jag nästan själv vad som hände med skidorna när jag lägger på det på eftermiddagen) magiskt (och inte speciellt dyrt och otympligt) och framför allt smyg med det...