Själv tycker jag att det borde stå på termosen hur länge den håller värme, större termosar har lättare att hålla värmen än mindre termosar av den gamla kända orsaken att ytan inte ökar i samma takt som volymen när storleken växer och därmed större värmemagasin gentemot den värmeledande ytan och följdaktligen långsammare avsvalning.
flanell:
Har du provat att förvärma korken men inte termosinnerytorna. vid dina tester - korken, speciellt om det är i plast slukar mycket värme för sin egen uppvärmning, Jag baserade uträkningen på 50 gram stål/rostfritt - har inte kollat hur mycket en sådan innerflaska egentligen väger...
ja där kan du nog ha nyckeln till våra olika slutsatser, i väntan på det egentliga innhållet brukar jag nog också vanligtvis skruva på korken, i alla fall en liten stund, alltså under "förvärmingen" vilket då också borde värma den.
en annan sak, kanske har varit uppe tidigare i tråden, men "riktiga" thermos, eller rättare sagt PTS-askerot är ju också outstanding både vad gäller service och att i alla fall ha viss tillgång på delar.
Hur många "no-name" termosar kan erbjuda detta:
http://www.ptspromotion.se/webshop.php?cats=/30//45/&ws_group=24
En sak jag provade i helgen, konstigt nog för första gången, var att ha kallt vatten i thermosen. Efter 8 timmar, större delen av tiden i en sol-stekt bil, kunde man njuta av näst intill iskallt vatten. Det godaste som finns när man är riktigt törstig.
En annan sak, den "okrossbara" blev ju en riktig hit när den gjorde sin entré och har väl näst intill slagit ut den gamla hederliga i glas, men nu när hypen lagt sig, finns det andra fördelar, som man glömt, som gör att man kanske skulle gå tillbaka och i alla fall införskaffa en i glas, för stillsamma aktiviteter?