Val av kritpåse

köp den du tycker är snyggast:) om kritpåsen är helt tät eller ej spelar inte så stor roll (oavsett om den är helt tät eller ej, kommer den att bli kritig/smutsig). Om man dessutom använder kritboll istället för löskrita eller häller löskritan i en, avkilppt strumpbyxa, minimera man risken för läckage. (jag transporterar och föravarar alltid min kritpåsen i en plastpåse.)

MVH felix

Köp en snygg!

Enda jag brukar störa mig på är om det är svårt att få ner handen, dvs om påsen är för liten eller sladdrig.

Jag har en kritpåse (Lowe Alpine Dust Bowl) med "Tuck-away stuff sack pocket" dvs i en liten ficka på kritpåsen finns en liten säck att stoppa kritpåsen i vid transport. Väl vid berget stoppar man in säcken i den lilla fickan och börjar klättra. Enkelt och smidigt! Annars tycker jag att det viktigaste är att det är lätt att få i handen dvs att öppningen är lagom stor.

Se till att dina händer får ordentligt plats i den och att den "känns bra". Det gör ju självklart inget om den är snygg också. Kritpåsen är en på intet sätt oviktig investering. De flesta klättrare jag känner har haft samma kritpåse sedan de började klättra eftersom det är mycket svårt att slita ut en kritpåse (om man inte klättrar mycket offwidthsprickor) och att man ofta söker lite "uppsykning" i kritpåsen vid pressade lägen, då känns det mycket konstigt med någon annans påse av annan modell. Att den inte sluter helt tätt gör som Felixl sa inte så mycket. En systemkasse är det absolut bästa du kan förvara kritpåsen i vid transport.

Tips: Använd 6 mm repsnöre som bälte till påsen. Då har du alltid med dig en extra prusikslinga att knyta ihop för oplanerade firningar, kamraträddning och annat som man kan tänkas behöva ett extra snöre till.

en liten extra blixtlåsficka på påsen är bra, jag har alltid en tejprulle där, som även är populär bland vännerna :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alven Val av greppbräda Sportklättring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg