Val av havsracer

Funderar på att köpa eller eventuellt bygga en ”havsracer” dvs en lättdriven havskajak
som är optimerad för en fart 9 – 10 km/h. Skall i första hand ha den till motionspaddling i havskanten vilket gör att den skall klara lite grövre sjö. Skall även gå att packa för kortare turer. Den skall gärna vara ”rollvänlig”. Är lite längre/tyngre än medelpaddlaren.
De kajaker jag har tittat på är:
castor, inuk, Stingray (Neumann). Alla har ett pris under 20000 Skr
Castorns skrov vad jag har förstått ganska lika inuken, men lite längre och borde gå lite lättare i högre fart (medvind). Det är lite äldre inlägg där den beskrivs att ha bra egenskaper. Det finns väl lite mer erfarenhet nu efter att den har varit ute på marknaden ett par år ? Vad jag själv skulle ha önskat är någon typ av fast stöd för knäna vid rollar, remmen funkar nog men kommer troligtvis ligga på durken när den skulle behövts. Skall provpaddla den.
Inuken har jag läst en hel del om, har även provpaddlat lite. Kändes i minsta laget, främst avståndet till fotstödet, går troligtvis att ändra på en egen kajak.
Stingray skall jag fara och provpaddla, ser intressant ut. Har hittat väldigt lite om den på nätet.
Är det någon som har erfarenhet om den?
Björn Tohmasson har en kajakmodell som han säljer ritning till: Njord. Den ser helt ok ut. Fördelen är att man kan bygga alla detaljer precis enligt önskemål, bara man har tid. Den lär vara lättrollad. Hur snabb den är vet jag inte.

Förslag på andra modeller ?

Jag paddlade Castorn några gånger det år den släpptes. Den uppfyller fartkravet, men du måste ha styrkan. Den går ganska bra på slätvatten och surfar bra. I vågor tycker jag att den knycker för mycket för att vara behaglig att paddla. Alltså har den INTE samma egenskaper som Inuk som är känd att för att gå mjukt genom vågor och inte stampa. Det är därför Inuk fortafarande anses vara kanske den bästa havsracern och den går att handrolla.

Nelo har uppdaterat Inuk för året med ett "nytt" roder som fungerar. De tidigare årgångarna hade ett roder som inte var anpassat till kanoten.

Ursprungs Inuk från Kirton kostar mer än 20 000 kr.

Njorden är säkert mest lättrollad av de kajaker du nämner och att hålla 9-10 km/h skall inte vara några problem för en snabb paddlare.

Castorn har sannolikt högre toppfart än Njord, men om du bygger en Njord kan du bygga den längre varianten (5,85) om du behöver högre toppfart än grundvarianten.

Jag har provpaddlat Stingray en gång. Sittbrunnen är känns som ett badkar så "rollvänlig" är den inte.

Inuk är, med sin lilla sittbrunn, klart rollbar. Vill du ha mer knästöd kan du sätta dit ett skumblock undertill i sittbrunnen.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=42414

Nya Epic 18x Performance kan också vara ett alternativ. Den är något snabbare och något rankare än den Epic 18 Endurance jag själv har. Låt dig inte luras av att den bara är 5,45 m. ALLT är vattenlinje. På 18x finns knästöd och sitsen är flyttbar. Sätter du sitsen i ett läge där du kan luta bakåt så bör den bli riktigt rollvänlig.

http://www.kajak.dk/Havkajak/Endurance18.htm

Nytt 2007

Jag råkade vara den första som fick den nya Inuk kajaken (i Sverige, via Bootshaus). Jag köpte kolfiber varianten.

Nyheter:
- Numera har de två olika varianter av sitsen, en låg och en hög (gick även att få innan)

- Akterdäcket är förändrat (skall göra det enklare att komma i o ur sittbrunnen)

- Lutningen av ryggstöd och sitsen är förändrat (även detta för att göra det enklare att komma i o ur)

- Däckslinorna är dragna på ett nytt sätt

- Kajaken har numera smartrack som standar roder

- Det främre skotet är fram flyttat ett antal cm ( för att längre personer skall få plats)

Kvalité.

- Sitsen sprack när jag satt mig i den.
- Skarven mellan däck o skrov har släppt på vissa ställen.
- Utformningen av det nya akterdäcket tål inte belastning (när man sätter sig på det så sviktar det ordentligt, mitt är sprucket och jag har blivit tvungen att förstärka det). Rätt kritiskt eftersom man måste sätta sig på akterdäcket för att komma i o ur.

Egenskaper:

- Lättdriven.
- Inte så superhög toppfart (att hålla 10km är dock inga större problem)
- Hög slutstabilitet.
- Underbar i surf och vågor
- Trögsvängd utan roder (mycket kursstabil med eller utan roder, absolut ingen lekkajak)
- Inga knästöd gör den svår rollad, jag har byggt ett eget och nu "snurrar" den av sig själv.

Övrigt:
- Men lite disciplin funkar kajaken bra för veckoturer. Jag får utan problem plats med min vinterpacking. Avsaknaden av fikaluka och skeddabox gör kajaken lättpackad.

- Betydligt stabilare än vad jag hade förväntat mig.

- Det lägre sätet försämrar paddelisättningen, ett liggunderlag under bakre delen av baken förbättrar sittställningen avsevärt. För motionspaddling är det höga sättet ett givet val.

- Jag väger 85kg är 180cm lång och behöver verkligen inte det utökade utrymmet i sittbrunnen, hade jag vetat om den nya placeringen av det främre skotet hade jag valt att flytta det för att få mer packutrymme.

Totalt:
Den nya modellen behöver nog mogna men i övrigt en kajak jag verkligen kan rekommendera dvs. om man söker en bra motions/långfärdskajak. Hållbarheten av det bakredäcket är dock en stor miss..verkligen uselt.

Har du fler frågor, maila gärna..
[Ändrat av Roberth 2007-06-30 kl 12:37]

Re: Nytt 2007

Roberth; sa:
Kvalité.

- Sitsen sprack när jag satt mig i den.
- Skarven mellan däck o skrov har släppt på vissa ställen.
- Utformningen av det nya akterdäcket tål inte belastning (när man sätter sig på det så sviktar det ordentligt, mitt är sprucket och jag har blivit tvungen att förstärka det). Rätt kritiskt eftersom man måste sätta sig på akterdäcket för att komma i o ur.

HALLÅ!!!

Den kajaken har du väl reklamerat? Det låter helt sanslöst med sådana "skador" på en kajak som väl är ganska dyr. Var tillverkas de? låglöneland eller?

Re: Re: Nytt 2007

jumpalärarn skrev:

HALLÅ!!!

Den kajaken har du väl reklamerat? Det låter helt sanslöst med sådana "skador" på en kajak som väl är ganska dyr. Var tillverkas de? låglöneland eller?

Jag kollade i mars på rätt så många havskajaker (på Internet och i papperskataloger) med en
vikt <= 21 kg som första krav (prioritet 1).

Enligt min Boothaus katalog så väger Nelo Inuk WWR (Kolfiber/Kevlar vakuum) 20,0 kg och kostar 25900 SEK. Men med en bredd på endast 44 cm så kollade jag inte Inuk närmare, då den inte uppfyllde min krav spec vad gällde på bredden.

Per

Re: Re: Re: Nytt 2007

Brune; sa:
Enligt min Boothaus katalog så väger Nelo Inuk WWR (Kolfiber/Kevlar vakuum) 20,0 kg och kostar 25900 SEK. Men med en bredd på endast 44 cm så kollade jag inte Inuk närmare, då den inte uppfyllde min krav spec vad gällde på bredden.
Per

???

Inuk är 50 cm bred (maxbredd).

Det är Nelo FW2000 som är 44 cm bred.

Re: Re: Re: Re: Nytt 2007

gorans; sa:
Brune; sa:
Per

???

Inuk är 50 cm bred (maxbredd).

Det är Nelo FW2000 som är 44 cm bred.

Då är det tryckfel i min papperskatalog från Boothaus. Width 0,44 m på både Moskito FW2000 och Inuk (för den intresserande: sidan 46 i katalogen Produce line 2006/07)

Edit: ett enkelt sätt att tappa kunder är att skippa korrekturläsning
Per Brune

[Ändrat av Brune 2007-06-30 kl 20:20]

Som vanligt har han rätt

Göran har helt rätt..som vanligt..en Inuk skall vara 50cm bred (48,5 i vattenlinjen vid 100 kg deplacement).

Stabiliteten är nästan jämförbar med tex
Epic 18x och eller Reval Commander (har dock ej paddlat dem i grov sjö). Det jag gillar bäst med min Inuk är att fören inte "fladdrar/glider" vid roderutslag eller när man drar på lite, vilket givetvis (för vissa) kan upplevas som negativt. I jämförelse med en Moskito FW2000 så tycker jag dock att min Inuk (efter en våt test runda) är stabil som en pråm :)

Katalogen innehåller en hel del fel förutom kajakens bredd, vikten stämmer tex inte riktigt. Jag har iofs inte vägt kajaken men den skall vara lättare än 21kg. Om jag inte minns fel så är även bilderna felaktiga.

Om någon vill prova så finns mitt ex på MKK i Malmö.

[Ändrat av Roberth 2007-07-01 kl 01:11]

Vissa tycker att Nelo gör jättebra kanoter, men jag tycker att det kommer mycket skit ur fabriken.
Jag tror att de flesta kanotister är för snälla och inte reklamerar. En kanot är ofta en beställningsvara och det tar ett par tre månader att få hit den. Vid en reklamation skall kanoten skickas tillbaks till Portugal, inspekteras och sedan tas beslut om en ny kanot skall skickas. Där försvinner en sommar.

Av egen erfarenhet vet jag att återförsäljarna försöker lösa problemen på egen hand utan att blanda in Nelo. Nelo medger sällan fel och erbjuder i bästa fall en burk plast i ersättning när kanoten faller sönder.
De må ha flest världsmästare i sitt stall och avancerade tillverkningsmetoder, men ta hand om kunder är inte deras starka sida.
Mitt tips vid köp av kanoter från Nelo är att inspektera kanoten noggrant innan köp/hämtning. Man skall inte behöva laga en nyleverad kanot.

Nelos webshop däremot är riktigt bra. Har handlat där flera gånger både åt klubben och privat. Det blir mycket billigare än att handla från återfösäljare och det går snabbt att få hem prylarna.

Epic 18x

Epic 18x är en jättetrevlig snabb havskajak (jag hade en Castor och en Carbonkayaks Raven innan) som jag använder som vinteralternativ till min surfski. Den är ganska snabb, lite topprank, har mycket bra sittställning (race/havs)och är dessutom väldigt lätt att rolla. Jämfört med Inuken känns den inte lika trång för mig.
...dessutom tycker min fru att den är snygg!

kopia

För under 13000 kr får man en Epic Endurance kopia. Då är den ny i och tillverkad i sandwichlaminat.

Seabird H2O VKV edition

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Peifen Taran, ny havsracer Paddling allmänt 0
Disco-Kaj Erfarenheter av havsracer? Paddling allmänt 27

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg