Ojoj.. en hel vetenskap som inte kan reduceras ner till en allround-fluga. Däremot så kan man göra vissa förenklingar.
Finns det aktivitet på ytan? Vakar det? Om det vakar så äter fisken något från ytan. Vad äter den? Kolla vilka insekter som flyger omkring och som ligger på ytan. Ofta nattsländor eller dagsländor. Lär dig se skillnad på dessa två viktiga huvudgrupper.
Europea-12 är en nattsländeimitation som är givet i flugboxen. Jag föredrar E-12 bundna på krokstl 12-16. (Mitt torrflugerekord, öring 2kg, Leavas, tog jag på en E-12 på stl14)
Streaking Caddies är en annan fin nattsländeimitation
Dessa två är en bra grund. Sen kan man fiska dom på olika sätt, t ex fridrivande eller stripande och man kan ta in dom på så sätt att det imiterar en nattslända som "far omkring" på ytan.
När det gäller dagsländor så brukar jag binda upp ett gäng i olika storlekar, mestadels rätt små (fjällåslända) och i beiga-gula färger mestadels. Typ såna här:
http://195.35.83.106/~xc50446/e-handel/upload/articlepictures/260_thumb.jpg
Ibland kan det funka med kläckare. De ligger lite djupare i vattenytan och en klassiker är klinkhamer. Jag binder i regel upp nästan bara såna i olika fäger och storlekar förutom en del fjädermyggkläckare (små svarta med lite vitt ludd). Klinkhamer är lätt att binda och syns bra på ytan.
http://www.yorkshire-dales-flyfishing.com/Images/klinkhammer.jpg
Sen skulle jag inte ge mig ut på harrfiske i fjällen utan superpuppa och ismopuppa!
Är det ingen aktivitet på ytan bör man söka sig under densamma även om man ibland kan locka till hugg med en fet attraktorfluga som t ex ovan nämnda streaking caddies.
Två bra fiskande nymfer är Montana och guldribbat haröra med guldskalle. Harörat är ofta en väldigt het harrfluga. Pheasant tail kan vara bra ibland om man vill komma ner lite. Den kan dock upplevas lite "slängig" att kasta med.
Wolly bugger är en bra allroundfluga som kan imitera lite av varje; nymfer, småfisk, borstmask. Senast i dag fick jag tre harrar och en öring på en svart wollybugger med guldskalle.
Muddler minnow är en het öringfluga. Påminner lite om streaking caddies och kan fiskas både på ytan för att imitera insekt och under ytan för att imitera småfisk.
För öring skulle jag även ta med kaninzonkers.
Detta är en grov förenkling av vad jag brukar ha med för öring/harr i fjällvatten. Kanske har glömt något men har du dessa så blir du inte fisklös iaf.