Val av cams...

Håller just på att gå igenom det enorma utbud utav olika cams och märken inför vårens inköp. För mig är det första gången jag köper denna produkt och har därför funderat mycket över förhållandet priset - kvalitet - märke.
De billigaste jag har hittat är de redan tidigare nämnda rock and run cams som ligger på ett pris runt 300:-/st.
North Star trading har ett märke vid namn Rock Empire som ligger i samma prisklass och som dessutom erbjuds i set om de 5 vanligaste storlekarna (med ett sammanlagt register på 20-90mm) för 1489:-
Om det är någon som har erfarenhet eller synpunkter på dessa Rock Empire Flexs och Robots, får ni gärna höra av er till mig eller varför inte göra ett inlägg här.

mt22am@student.hik.se
 
Smakar det så kostar det....

...är min uppfattning i alla fall. Om du är tät och verkligen vill trivas med dina friends så tycker jag att du skall skaffa Black Diamonds Camalot i de större storlekarna, typ från 0,5 och uppåt. För de mindre är Aliens nästan oslagbara!!! Men som sagt, priset...

Själv har jag använt rock empires lite, de större storlekarna kändes helt OK, den minsta gav inte riktigt rätt känsla däremot. Det som ofta är karakteristiskt för billigare friends är att tillverkarna har gjort allt för att täcka in en stort spännvidd med en friend, och då blir kamningsvinkeln för stor. Detta spelar inte in så mycket på de större storlekarna, utan märks först när men kommer ner i spännvidder på väldigt ungefär 40 mm och under. Skräckexemplet på detta var en friend som kallades EcoPro, svensktillverkat. STOR varning!

Mitt tips: följ plånboken, man får mycket friend för pengarna med rock empire eller motsvarande, men om skatteåterbäringen var stor, köp fint!
Om du skulle av någon anledning komma till typ Prag eller motsvarande snart är det mycket billigare där! Kolla UIAA-märkningen bara...

Lycka till!!
 
Billiga Wild country på LGJ

Instämmer helt med föregående talare, köp Aliens och Camalots om du har råd! Annars kan du kolla in på LGJ Klätter&Högfjäll, de säljer ut en hel del prylar under januari, bla Wild Countrys friends, som är riktigt bra de också, och nu till ett bra pris.

http://www.klatterochhogfjall.com/Special.htm

Det är alltså WC Technical Friends som jag menar. Finns även billiga Camalots om du har tur.

Sportsnet, http://www.sportsnet.se, har också WC Friends till hyfsade priser.
 

Liknande trådar