Val av bindningar

Har de senaste åren använt SNS xa bindningar på mina turskidor. Problemet jag upplevt är att skidorna är svåra att kanta ex på skrå och instabila utför. Jag har testat flera typer av skor, alla med samma resultat. Därför tänker jag inför kommande säsong byta till NN75 och hederliga läderpjäxor (lite retrokänsla är aldrig fel :)).
Skorna har jag löst men är osäker på bindningen. Har tittat på Rottefellas super telemark m/vire och vanliga super telemark. Har någon alternativa förslag?

http://www.rottefella.com/norsk/start_telemark.htm
 
Helt klart. Kommer inte ihåg måtten men de är helt "normala" turskidor med stålkant och dubbelspann, inte speciellt breda med andra ord.
 
Jag har själv Rottefellas NNN BC Manuell och Alpina pjäxor på ett par Åsnes Taiga. Det fungerar väl okej tycker jag, men för riktigt isig skrååkning på fjället och/eller tuffare utförsåkning skulle jag självklart välja att gå tillbaka till en 75 mm variant av sko/bindning. Jag har ett par gamla Tua Cirque som nog kommer få tjäna som turskida i vinter. Med ett par kickerskins blir den nog riktigt bra!
 
Jo, det är just att gå på skrå, speciellt under isiga förhållanden jag känner mej "som Bambi på hal is". Längre utfarter med rygga och tung pulka är inte heller någon höjdare. NN75 känns enklare, så haverier är säkert ovanligare och lättera ett åtgärda ute. SNS har även isat fast flera gånger på tur för mej (hjälper att smörja men man skall ju komma ihåg det också :))
 
Jag gillar inte supertelemark rottefellavarianterna, de äter ju up sulan. Kör med rottefella riva 3 och är mkt nöjd, inte så fasligt tunga heller.
 
Rejälaste turbindningen?

Voilé 3-pin cable. Kabeln kan du ha i fickan om du går på platten, eller bara låta ligga på skidan utan att knäppa den. Skönt att slippa kabel när den inte behövs (den ger lite motstånd i steget), men bra att ha i jobbig terräng eller om pjäxan ger upp (som sagt, 3-pin kan käka upp sulan...). Kostar 85$. Just nu får du 25$ rabatt om du anger kod VOILE411 vid beställning från voileusa.com, sen tillkommer tull, moms och frakt.

Den finns på många andra ställen också.

tele3pincablecon_02.gif
 
Senast ändrad:
Jag vet faktiskt inte? Var inte de ungefär som riva 3 fast istället för snabbfästet bak (alltså plastklipset, typ som på stegjärn) så hade de en sträckare på sidan (som vita blixtens ungefär) ? Någon som är mer insöad på det vet säkert.
 
Jörgen Fjaderlatt.se;329913 sa:
Jag letar lätta NN 75 pjäxor. Vilka har du valt?

Jörgen

Lundhags Lofoten, en klassiker men inte speciellt lätt, 1010gr enligt katalog. Deras Svartlöga är lite lägre (lättare), 865gr. Vet inte om det kan kallas "fjäderlätt" :)
 
Rottefella "Riva"

Jag vet faktiskt inte? Var inte de ungefär som riva 3 fast istället för snabbfästet bak (alltså plastklipset, typ som på stegjärn) så hade de en sträckare på sidan (som vita blixtens ungefär) ? Någon som är mer insöad på det vet säkert.

  1. Riva I hade kabel med spänne på sidan och spiral runt klacken. Bra tur- och telemarksbindning, har sett den på senare tid som Rottefella NATO. Svagheten var kabeln framme vid fotplattan och att spännskruven kunde gänga loss sig vid transport av skidorna t.ex. på ryggsäcken.
  2. Riva II istort sett som ettan men spiralerna på vajern på sidan skon och plastflärp att sätta i och spänna med på pjäxans klack. Inga problem med uppgängande spännskruvar. Bra tur- och telemarksbindning.
  3. Riva III som II:an men vajerarrangemanget som tidiga Chiili2

Ser att Riva 2 enl. min beskrivning säljs som Riva 3 av Sportnett så min minnesbild av tvåan och trean bör väl tas med en nypa salt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robox Val inför skidköp? Turskidåkning 5
thureb Val av skateskidor Turskidåkning 1
70617 Val av längdskidor!? Turskidåkning 8
Thompada Val av Turskidor mm... ??? Turskidåkning 3
Ingebrigtl Val bredd längdskidor Turskidåkning 5
mca0106 Val av pjäxa till tur/telemark? Turskidåkning 0
PatrickG Alpina turskidor/pjäxor/skridskor - bra val? Turskidåkning 1
glimmen val av dagturssäck Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
041102 Val av skidor Turskidåkning 1
kuah Val av turskidor Turskidåkning 14
Roger J Val av utrustning Turskidåkning 6
4008 Längdåkning i Val Thorens?? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
handjam Byta bindningar? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15
prettokid bindningar? Turskidåkning 8
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Polarnatt Att montera bindningar Turskidåkning 2
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
Lissas Montera bindningar Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
d.a.n.i.e.l Reatips - längdskidåkning? (skidlängd och bindningar?) Turskidåkning 2
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
MartinB Sätta fast bindningar själv? Turskidåkning 0
graylingman Montering av bindningar. Tyngdpunkt? Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor och bindningar Turskidåkning 0
abjor Bindningar till tur/teleskidor Turskidåkning 5
Hrym Bindningar NN75 Turskidåkning 2
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
tango Önskar billiga Diamir-bindningar Turskidåkning 0
Bindningar Turskidåkning 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg