Vakuumförpackning

Hej!

Finns det någon apparatur för att vakuumförpacka egen utrustning? Jag har för mig att tv-shop sålde nått för flera år sedan. Det vore ju perfekt att kunna vakuumförpacka egen utrustning. Idealet vore en maskin som förpackade och förslöt.

En sådan borde ju finnas....eller?

Naturkompaniet har något liknande. En plastpåse med ventiler som man packar ner sin utrustning i, stänger, och rullar sedan ihop den så luften trycks ur genom ventilerna.

///Björn

Ska man vakuumförpacka utrustning (antar att du pratar om kläder eller möjligen sovsäck, annat är nog inte så lönsamt att göra det med) så gäller det ju att kunna återpaketera det "i fält". Det är ju inte så lyckat om man packar ryggsäcken full med vakuumpackade grejer och sen när man använt dem får de inte plats i ryggan längre....

Mat däremot kan det nog vara större ide att prova med. Jag har sett enkla handpumpar för att vakummförpacka i vanliga plastpåsar.

För enklare förpackning (typ minska volymen på klädpåsen mm) kan man använda en avnlig "luftmadrasspump" till att suga luften ur påsen.

(Tror inte man får ut tillräckligt för att kalla det vakuum)
/M

Jag har en liten elpump, vet inte vad den suttit i men jag misstänker att en gammal kvariepump skulle kunna fungera. En kommersiell vakuummaskin består ju av två delar, dels pumpen som suger ur luften och sen en plastsvets som förseglar det hela. För hobbybruk kan man nog klara förslutningen på andra sätt (handlar det om mat så funkar det väl att snurra på påsen och slå en knut).

Pampero; sa:
Naturkompaniet har något liknande. En plastpåse med ventiler som man packar ner sin utrustning i, stänger, och rullar sedan ihop den så luften trycks ur genom ventilerna.

///Björn

Eagle Creek är märket, de tillverkar en massa finurliga reseprylar. Påsarna gör sig bättre i resväskan än i ryggsäcken för plasten är lite hård, men nog funkar det även på tur om man vill. Påsarna är gjorda för att passa kläder inte sovsäckar o dyl.

Gott nytt år önskar
Tomas & Nova

Finns liknande på Rusta (billigare men antagligen inte lika hållbart). På videon som jag såg där så komprimerade de kuddar och täcken så de passar nog bra för sovsäckar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg