Vakuumförpackning aktuellt igen.

Nu finns bra maskiner till överkomligt pris. En OBH köptes in på Elgiganten för 899kr. Påsarna är faktiskt överkomliga också, finns i lite olika varianter och verkar rätt stryktåliga. För den som i huvudsak vill förpacka mat finns några äldre trådar här på utsidan.

Jag är mer intresserad av allt annat som lämpligen kan förpackas med denna maskin. För den som har med nödraketer (packningsplast på rulle ger fri längd), verkar detta vara den optimala förpackningsmetoden. Min reservrulle med toapapper och mina reservtändstickor kommer jag definitivt förpacka med maskinen.

Jag lyckades dränka det mesta i somras pga en läckande frontlucka och har insett att det krävs lite extra ansträngningar om man ändå vill ha sina grejor torra när det är dags att använda dom. Tändstickor och elektroniska tändare krånglar bara dom är fuktiga. Fuktigt toapapper är inte heller kul.

Hantering av kläder och utrustning i ösregn kommer att bli enklare om mycket är vakuumförpackat. Man får direkt indikering om något inte är helt tätt förslutet.
Jo det tar ju mer plats så fort jag brutit förpackningen det är inte så svårt att inse, men tills jag gjort det, är grejorna garanterat vattentätt förpackade och tar ofta mindre plats.
Tex en extra varm tröja som kanske inte kommer att användas. Böcker har jag gärna med, alla hinner jag inte läsa. Osv, osv.

Någon annan som vakuumförpackar sin packning i kajaken?

thomas

Bra tänk att visa på fler användningsområden än mat (som de flesta känner till).
Torra underläder och underställ på en längre tur oavsett det är i kanot eller segelbåt är suveränt.

Bra tänk att visa på fler användningsområden än mat (som de flesta känner till).
Torra underläder och underställ på en längre tur oavsett det är i kanot eller segelbåt är suveränt.

I segelbåten är det nog mycket som skulle må bra av att vara vakuumförpackat. Alla reservdelar till elektronik och motor som brukar vara oxiderat när det är dags att använda. Man slipper vaxat/oljat papper till dessa småprylar som ligger i båten i åratal.

Torrt ombyte för långfärdsskrinnare som besökt en vak kanske också uppskattas?

Osv, osv....

thomas

Tjabba Thomas :)

Kul att du var med på Orust Runt i somras.
Nu är jag ironisk, så att ingen tror att jag är en elak typ...
Skärp dig nu och krångla inte till det för mycket,
man skulle kunna tro att du är tekniker av något slag ;-)

Några vattentäta säckar 10-12 L och lite disciplin funkar,
och även om trampbåten var och är fin, hör av dig om du behöver en vattentät kajak ;-)

Hoppas vi får se dig fler gånger på Västkusten

:) Anders

Tjena Anders och tack för Orust Runt i somras!

Jo en tekniker av något slag är jag ju och prylnörd också. Jag har ännu inte uppnått något som kan kallas disciplin när det gäller packningen. Men det kommer väl. Jag har ju med mig alldeles för mycket grejor.
Men du sitter ju i en surfski, så då löser sig ju detta med packning av sig själv. Det mesta får ju inte plats. Det är väl ingen konst att vara disciplinerad med ett par solglasögon och en tandborste.

Jag arbetade en gång på en fabrik där det fanns tillgång på en vakuumförpackningsmaskin som en av polarna hade använt för sin fjällvandrarpackning. Han hade valt ut gamla skräpkläder och eldade upp dessa vartefter dom var färdiganvända. Han var mycket nöjd med försöket och beklagade att det inte fanns vakuumutrustning för privatpersoner. Men det gör det alltså nu.

Jag provar gärna nya idéer och tänker vakuumpacka en del grejor under nästa paddelsäsong. Jag får nog trambåten så tät som den ska vara men i ösregn har jag svårt att hantera allt mitt gods vid rivning och uppsättning av läger, så lite förbättringar av villkoren är på sin plats.

Jag avslutade paddelsäsongen 2012 med Strängnäs Maraton 20 oktober. Västkusten var representerat med folk från Lysekil.
Men jag saknade dig och Leif. Var ni hösttrötta? ;)

mvh thomas

var det en trampbåt i Strängnäs? kommer inte ihåg att jag såg nån.

vad det gäller förpackningen tycker jag att ideen är roligt då jag föreställer mig hur kul det skulle vara att förpacka allt :)
Dock skulle jag tycker att det skulle bli lite för mkt plastskräp i längden. Jag gillar hellre lösningar som vanliga vattentäta säckar som kan användas om och om igen.
Det finns ju nu ngr av till exempel Sea to Summit som har en slags membran i botten som gör att man kan pressa ur all luft och då packa lite också.

vakuum kanske bli bra om man resa mkt sällan.

var det en trampbåt i Strängnäs? kommer inte ihåg att jag såg nån.

Jodå, det var en trampebåt med, men du kom ju på 4:e plats med en tid på 5:40 och jag kom på 17:e plats med en tid på 7:07. Så vi sågs nog inte under själva paddlingen. Men jag finns på flera bilder på Strängnäs-sidan. Nedanför resultatlistan kommer det bilder och på den fjärde från slutet ser du trampebåten.

Vad gäller Sea-to-Summits påsar är dessa INTE HELT vattentäta. Dom är däremot oftast TILLRÄCKLIGT vattentäta. Vakuumförpackning är mest lämplig för vissa saker som jag ser det.
Typ nödraketer, reservtändstickor, reservtoarullen. Kanske en skrymmande varm extra-tröja. Något underställ kanske. Och lite livsmedel.
Min poäng var att nu finns det bra vakuumpackare till en överkomlig peng och man kan packa annat än mat med dom.

ha en bra Jul!
thomas

Mat är ju alldeles perfekt att kunna vacca, kanske även nödbloss/nödutrustning om nu plasten man har tillgång till i hushållsmaskiner är tillräckligt seg för att man ska kunna lita på den. De maskiner jag sett för hemmabruk där har den tillhörande plasten varit rätt tunn tycker jag.

Men, när det gäller kläder, sovsäck etc. De använder man ju, packar upp och ner och då faller väl poängen? Ett system för hur man packar, sjökläder för sig, landkläder för sig, sovsäck och sovprylar för sig. Billiga packsäckar med ventil från Intersport/Stadium har funkat bra för mig och alltid, under många års paddling hållit mina saker som ska vara torra torra. Utan ett enda missöde. Krävs lite packdisciplin men det får man ju snabbt.

Skulle gärna ha en vaccmaskin men för egen del skulle jag gå loss mest på matförrådet. För att inte tala om vad en vaccare ihop med en cirkulator skulle öppna för när det gäller kreativ matlagning. Men då är vi ju inne på en helt annan hobby

699 kronor på City Gross

Där jag bor säljer City Gross säljer denna vecka OBH Nordica appraten för 699 kronor. Mitt ”favoritställe” Clas Ohlson tar 1199 kronor.
Fast i rådande väglag (oplogade cykelbanor) är det ett elände att ta sig till City Gross.

/Per

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg