Vajerräcken

Hallå!

Är det nån mer än jag som provat på att cykla på vägar som är försedda med vajerräcken?? Jag får alltid en klaustrofobisk känsla när jag är instängd i en fålla och bilarna som kör om lämnar minimalt med plats, eftersom det är så trångt. Att köra av vägen i nödfall går ju inte heller!

/Erik
 
Det är ju bra med vajerräcken mellan vägbanorna. Är det alltid vajerräcken mot vägkanten på de sträckor det är vajerräcken?
 
huh

Jag känner samma panik med MC, vajerräckena ser ut som "osthyvlar" och man undrar vad som händer om man smäller in i dom i 100 knutar... Å andra sidan så har jag 2ggr sett vad som händer när bilarna kör in i dom och då funkar dom grymt bra, bilarna fångas upp utan att studsa tebax in i vägbanan..
 
FJS90/91; sa:
Jag känner samma panik med MC, vajerräckena ser ut som "osthyvlar" och man undrar vad som händer om man smäller in i dom i 100 knutar... Å andra sidan så har jag 2ggr sett vad som händer när bilarna kör in i dom och då funkar dom grymt bra, bilarna fångas upp utan att studsa tebax in i vägbanan..
Det är väl få saker man vill smaska in i 100 knyck på MC :)
Det är inte alltid dubbelsidiga räcken, men ofta.
Mikael
 
Re: huh

FJS90/91; sa:
Jag känner samma panik med MC, vajerräckena ser ut som "osthyvlar" och man undrar vad som händer om man smäller in i dom i 100 knutar... Å andra sidan så har jag 2ggr sett vad som händer när bilarna kör in i dom och då funkar dom grymt bra, bilarna fångas upp utan att studsa tebax in i vägbanan..

Det ær inte før inte som dessa vajerræcken kallas før "strimlare". Jag fetundviker att køra på vægar med strimlare... Råkar man dessutom hamna bakom en lastbil i regn på en "Strimlarvæg" så ær det int ekul længre...
 
Problemet här är väl att vajerräcken mot vägrenen sätts upp där det av olika anledningar inte är genomförbart att bredda vägen och "röja" vägrenen från träd etc (det är ju tydligen så att kollision med fasta föremål vid sidan av vägen är en av de främsta orsakerna till dödliga olyckor). Det innebär att det är på de smala vägarna som det sätts upp räcken där.

Det är nog bara att inse att vägarna är till för bilarna och andra (cyklister och MC) får se sig som sekundära brukare. Detta är en följd av att folk inte klarar av att köra med gott omdöme utan orsakar en massa olyckor som de sen kräver att politikerna ska "få bort".
 
Re: Re: huh

jakobg; sa:
Det ær inte før inte som dessa vajerræcken kallas før "strimlare". Jag fetundviker att køra på vægar med strimlare... Råkar man dessutom hamna bakom en lastbil i regn på en "Strimlarvæg" så ær det int ekul længre...

Jag känner inte till någon undersökning som visat att en MC-förare skulle bli strimlad av ett sådant räcke. Inte ens de mest rabiata vajerräckesmotståndare jag debatterat mot hävdar det, utan de riktar istället in sig på att man bryter ryggen på grund av stolparna.
 
nermander; sa:
Det innebär att det är på de smala vägarna som det sätts upp räcken där.

Det är nog bara att inse att vägarna är till för bilarna och andra (cyklister och MC) får se sig som sekundära brukare.

Jo, ofta är det ju dom smala vägarna som drabbas, (även om vissa europavägar fått sin dos också), så var ska man cykla nu??

Jag tycker det känns så trångsynt att bara se till bilisternas behov hela tiden, ska man göra vägarna ännu mer livsfarliga för cyklister, så måste det till ett alternativ, cykelbanor bredvid vägarna, men en bit ifrån tack!

/Erik
 
Lindblom; sa:
Jag tycker det känns så trångsynt att bara se till bilisternas behov hela tiden, ska man göra vägarna ännu mer livsfarliga för cyklister, så måste det till ett alternativ, cykelbanor bredvid vägarna, men en bit ifrån tack!

Man ser inte direkt till bilisternas behov utan det handlar om att man sätter in åtgärder där de får mest effekt. Halverar man antalet döda bilister i trafiken så syns det i statistiken. Råkar man i samma veva dubbla antalet allvarligt skadade cyklister så märks det knappt. Att anledningen är att bilister dödas oftare än cyklister skadas allvarligt är inget som man från politiskt håll reflekterar över.

Det är ju samma sak med medicinsk forskning. Man forskar mest om de sjukdomar som skördar flest offer utan att tänka på att när man väl lyckats utrota de sjukdomarna så kommer det att vara några av de "mindre" sjukdomarna som står för flest offer.


Fast att man ska separera trafikanterna håller jag med om (men pengarna räcker väl tyvärr inte till för att göra allt på en gång).
 
Och?

nermander; sa:
Man ser inte direkt till bilisternas behov utan det handlar om att man sätter in åtgärder där de får mest effekt.

Det tycks för mig mer eller mindre självklart att man ska handla så, det är ju riskhantering på landsomfattande nivå. Kråksången uppstår när vi känner att våra "rättigheter" inskränks genom samhällets försök att minska antalet döda. Jämför att vägverket statistiskt värderar ett räddat liv till ca 14 milj kr. För detta är de flesta av oss beredda att sänka hastigheter, acceptera andra vägsträckningar, vajerräcken mm. Men tänk om en av samhällets största risker, alkohol, skulle sättas under luppen. Hur långt skulle vi acceptera att våra "rättigheter" inskränktes ang alkohol och hur mycket effekt skulle skattepengarna, 14 miljoner/räddat liv, ge på det området (eller jämför med ngt annat)? Jag kom visst ifrån ämnet lite, men ville gärna jämföra var våra skattepengar går.

Eftersom jag arbetar med räddningstjänst ser jag ofta effekterna av just vajerräcken och de gör stor nytta, de räddar liv. Men visst har de också skapat en del olyckor, t.ex. när en 1+2 vägbana byter sida, dvs ena filen smalnar av och försvinner, blir det ibland trängsel som har lett till krockar. Dock oftast inte med fullt så allvarliga skador som en frontalkrock hade kunnat ge.
 
Re: Och?

brandmansmicke; sa:
Det tycks för mig mer eller mindre självklart att man ska handla så, det är ju riskhantering på landsomfattande nivå.

Missförstå mig rätt, jag menar inte att det är fel att titta på var åtgärderna gör mest nytta. Det jag menar är att man måste även se på vad åtgärderna gör för skada.

Hypotetiskt framtidsscenario: Man upptäcker att visserligen har man tack vare alla vajerräcken minskat andelen dödade bilister i trafiken till noll, men man har samtidigt tredubblat antalet döda motorcyklister. Så nästa steg blir att riva alla vajerräcken eftersom man vill få ner antalet döda motorcyklister i trafiken.

(Fast det tror jag inte man gör, istället förbjuder man nog motorcyklar. Det verkar enklare:)
 
Re: Re: Och?

nermander; sa:
(Fast det tror jag inte man gör, istället förbjuder man nog motorcyklar. Det verkar enklare:)

Precis! Här i norrland så sänker man väghastigheter på en spikrak väg, helt utan annan trafik bara pga att man inte har råd att underhålla eller snöröja vägen. Enklaste lösningen till problemet.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg