Vaijrar. GORE vs. XTR

GORE har ju ett växelvaijerset i GoreTex som sägs vara väldigt bra...XTR sägs ju vara väldigt bra det också.

Valet och kvalet...vilka är bäst för xc-långkörning?

Gårtäks & Äksteärr

Gore-kablarna är inte gjorda i GoreTex. Det är bara Gore Kårperejtion (eller varom nu heter) som gör dom.

Gore-kablarna är skitbra och monterar du ordentligt och har lite flyt så behöver du inte byta vajrar på två år. Växlingen blir väldigt precis och vajrarna glider mycket lätt vilket gör att du bara behöver pilla på reglagena så flyger rätt växel i. Jag kan garantera att du inte blir missnöjd.

XTR-kabelset har jag inte testat. Om jag inte är ute och cyklar så är väl XTR-höljena i det paketet redan tillklippta vilket gör att de kanske inte passar på just din hojj. Ta det här med en nypa salt för jag är inte riktigt säker på att det är så. (Om det är så, så skulle jag tex inte kunna ha XTR-kabelset på min Cannondale Jekyll).

Just nu har jag vanlig XTR-växelvajer (teflonbelagd) i vanliga Shimanohöljen. Det funkar bra men inte lika bra som Gore...

Stalle

Man får klippa själv.

Vare sig man köper Gore eller XTR får man klippa till höljena så att de passar ens cykel. Jag rekomenderar en speciell vajertång då en vanlig avbitare lätt "krossar" höljet.
Vad gäller skillnaden mellan Gore och XTR så har nog Gore en längre livslängd, om man lyckas med installationen...
Mvh Jens Westergren

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lundell Shimano XT vs XTR... Mountainbike 13
Gaute Laga XTR bak-drev? Mountainbike 4
perlowdin Ny XTR-grupp 2003 Mountainbike 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg