Jag lagar min mat på optimus nova och optimus kokkärl.
Riktig matlagning, har aldrig ens provat torkad mat.
Problemet för mig är att var jag än ställer brännaren så lutar det alltid lite
åt något håll.
Vätska kokar snett i grytan och fettet i stekpannan hamnar på en sida.
Lösningen på det är en rund platta under brännaren med 3 bultar i och ett mini vattenpass.
Plattan måste vara stor nog så att bultarna sitter utanför brännarens ben men att vindskyddet ändå
går runt.
Först lägger man plattan där man skall laga mat, lägger det lilla vattenpasset ovanpå och justerar skruvarna
tills det är vågrätt.
Jag gjorde en bild för att illustrera det hela.
Efter att det är justerat så tar man givetvis bort vattenpasset och ställer brännaren där.
Jag har tänkt mig 2,5 mm aluminiumplåt och M4 bultar för att det har jag redan.
Hålen för bultarna gängas så att man kan skruva bultarna (men det är självklart).
Bilden på vattenpasset hittade jag på campingvaruhuset.
Storleken på vattenpasset är 49 x 58 x 15 mm, så lite större än en tändsticksask.
Det går så klart att göra det på annat sätt som att borra hål och fästa muttrar i plåten på valfritt sätt
som att limma eller löda.
Jag gängar hålen.
Belastningen kommer ändå inte att vara stor.
Riktig matlagning, har aldrig ens provat torkad mat.
Problemet för mig är att var jag än ställer brännaren så lutar det alltid lite
åt något håll.
Vätska kokar snett i grytan och fettet i stekpannan hamnar på en sida.
Lösningen på det är en rund platta under brännaren med 3 bultar i och ett mini vattenpass.
Plattan måste vara stor nog så att bultarna sitter utanför brännarens ben men att vindskyddet ändå
går runt.
Först lägger man plattan där man skall laga mat, lägger det lilla vattenpasset ovanpå och justerar skruvarna
tills det är vågrätt.
Jag gjorde en bild för att illustrera det hela.
Efter att det är justerat så tar man givetvis bort vattenpasset och ställer brännaren där.
Jag har tänkt mig 2,5 mm aluminiumplåt och M4 bultar för att det har jag redan.
Hålen för bultarna gängas så att man kan skruva bultarna (men det är självklart).
Bilden på vattenpasset hittade jag på campingvaruhuset.
Storleken på vattenpasset är 49 x 58 x 15 mm, så lite större än en tändsticksask.
Det går så klart att göra det på annat sätt som att borra hål och fästa muttrar i plåten på valfritt sätt
som att limma eller löda.
Jag gängar hålen.
Belastningen kommer ändå inte att vara stor.