Um, funderade på detta för några år sedan men gav upp tanken innan det blev praktiska försök. Jag tror att en hel del av invändningarna som kommit upp från andra här är relevanta.
Min tanke var att bygga på en cykelkärra med ett hjul. Jag tror Göran Kropp hade en sådan då han cyklade till Everest. Man gör en u-formad anslutning som fästs vid ett vanligt avbärarbälte. Det här måste vara stabilt, det blir förmodligen ett ganska kraftigt vridmoment här.
Så småningom började jag fundera på om det enda hjulet istället skulle bestå av tre mindre hjul monterade i en triangel. Det finns sådan lösningar för pirror, vilket gör det möjligt för dem att gå i trappor.
Tanken var att man skulle ha ryggsäcken fastspänd på ett sådant sätt att man direkt skulle kunna slänga på den på ryggen i svår terräng, med dragaxeln pekande uppåt och hjulet nedåt.
Det hela blir nog en ganska tung lösning om det skall hålla. Även om man är fena på att svetsa i lättmetall.
Så jag gick in för att superbanta packningen istället och växlade till ultralätt.
Det vore kul om du byggde eller någon annan visade sig ha byggt en sådan här lösning. Berätta gärna hur det går.
Hälsningar
Jörgen