• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Våga vägra charter!

Hej allihop. Jag ville bara vädra en fråga som någon kanske kan känna igen sig i: varför har vänner och bekanta så svårt att köpa att man inte går igång på charterresor? Jag själv är helt ointresserad av sol- och badresor och föredrar att spendera semestern på något mer aktivt och naturnära sätt; av någon anledning verkar dock detta vara en hållning som omgivningen inte kan acceptera utan måste ständigt argumentera för charterresornas förträfflighet. Om man lyckas få fram att det är urtrist att sola och bada brukar alltid någon flagga upp att ju finns "intressanta sevärdheter" på platsen. Jaha, så jag ska resa i tio timmar och svettas ihjäl i värmen för att få gå runt bland tyskar i flip-flops och glo på nån gammal stenhög? (ensam, eftersom vännerna sannolikt föredrar att ligga kvar på stranden!)
Kom igen!

Jag har förvisso varit på en del sydländska semesterorter när jag var mindre, mitt intryck är att det väl är trevligt men knappast något som jag skulle spendera semestertid eller pengar på. Tyvärr måste folk jag känner tjata sig blå om att jag inte har fattat storheten och vilsamheten med semesterorter. Ursäkta, men exakt vad är det jag missar? Är det förresten normalt att känna detta abnorma vilobehov trots att man är under 30 och utan barn? Hur gör folk för att slita ut sig så kapitalt? Och varför skulle det vara mer "vilsamt" att ligga rastlös på stranden, än att få knata runt med ryggsäck på en fjällsida?

Naturligtvis är man dömd att förlora varje diskussion: eftersom jag inte vill följa med på någon solresa kan jag enligt vännernas logik inte döma ut något jag inte provat (att min fantasi skulle räcka till för att föreställa mig en obehagligt varm strand och ett dåligt hotell är förstås otänkbart). Om jag trots allt övertalades att följa med skulle jag väl satsa på att göra det bästa av det (ingen orkar ju vara surkart i en vecka), vilket då skulle tas som intäkt för att jag haft fel hela tiden. Aaargh!

Vad vill jag då ha sagt med det här? Tja, utöver den klassiska Bullen-frågan ("är jag onormal?"), egentligen inte så mycket. Det skulle bara vara trevligt att höra om fler på forumet upplevt samma sak, och kanske t.o.m kan ge en uppmuntrande ryggdunk. För nog måste det väl finnas fler än jag som ser ett värde i att ägna sin snålt tilltagna semester åt mer uppenbara nöjen såsom vandring, skärmflygkurser, paddling eller långflygningar i små och obekväma sportflygplan?
 
Dissa charter...

Ja, det är väl en inte alltför vågad ståndpunkt på detta forum. Skulle rentav kunna tänka mej att de som aldrig åker på charterresor är i majoritet här. Men varför bara charterresor? Det finns ju en massa andra, mer "äventyrliga" resformer som det också gått slentrian i. Titta bara på alla de horder av backpackers som varje år trampar jorden runt i varandras fotspår. För att inte tala om de absurt komiska effekterna som uppstår i de allt mer krystade försöken att göra något ingen annan gjort tidigare. Var & en blir salig på sin fason helt enkelt. Varför inte försöka göra en deal med vännerna? Häng med på charterresa en vecka på villkor att de följer med ut & fjällvandrar en vecka sen, så kanske du lyckas omvända någon. Å vem har sagt att det inte kan vara ett äventyr att gå på grisfest eller skumparty (iallafall ur ett socialantropologiskt perspektiv)!?

Muntra ryggdunkningar från Magnus
(som klarat sig i dryga 31 år utan charterresor, men lika gärna slackar på en varm sandstrand som plaskar genom myrar i fjällen)
 
Låt var och en bli salig på sin tro.

Jag har all förståelse, tycker ungefär likadant om charterresor och människor som tycker det är den optimala semestern. Men jag gör inte religion av min åsikt. Vill folk lägga sina pengar och semesterdagar på en sol- och bad-charterresa till Mallorca eller Kanarieholmarna och tycker det är skönt så gör det. Självklart förväntar jag mig att inte bli kallad för det ena eller andra när jag själv föredrar andra former av semester.

Så när dina kompisar drar igång diskussionen så var en större människa och ta inte striden. Kan de inte låta dig bli salig på din tro och respektera det så föregå med gott exempel och låt dem bli saliga på sin. Om dina kompisar inte kan respektera dig, byt kompisar.

Sen blir ju saker och ting inte bättre än vad man gör dem. Har varit på sista minuten till Teneriffa och till Tunisien. Visst är det skönt att sitta på en balkong i november när solen gått ner i bara shorts med en whiskey och en bok. En billig resa dit och en massa dykning kan väl inte vara fel? Det är ju inget tvång att ligga som en packad sill på en strand. Tunisien var inte dumt, speciellt om man tog sig ut på landsbygden. Enda badandet för mig där var under en stjärnklar natt på randen av sahara, rätt häftigt faktiskt.

Peter P.
 
Citat

Kom och tänka på ett citat av Kjell-Olof Feldt ang. äventyrliga civilicerade resor:

"Jag inser att detta slags upplevelser inte är något alla länktar efter eller behöver. En del har nog av ensamhet och kamp för överlevnad i sin vardag för att en semester tillsammans med många människor i en högst civilicerad miljö skall vara den största lycka. Kanske måste man leva ett både intensivt och priviligerat liv för att uppskatta ens en stund av ensamhet och primitiva levnadsvillkor"
 
Re: Citat

fafner; sa:
Kom och tänka på ett citat av Kjell-Olof Feldt ang. äventyrliga civilicerade resor:

"Jag inser att detta slags upplevelser inte är något alla länktar efter eller behöver. En del har nog av ensamhet och kamp för överlevnad i sin vardag för att en semester tillsammans med många människor i en högst civilicerad miljö skall vara den största lycka. Kanske måste man leva ett både intensivt och priviligerat liv för att uppskatta ens en stund av ensamhet och primitiva levnadsvillkor"

Så sant så. Själv får jag noja om jag ligger still för länge. Men jag avslutar gärna en längre semester med att slappa på stranden och äta goda middagar. Typ trekka 2 veckor i thailands djungler med massor av aktiviteter med en avslutande vecka på en badort med lugn på stranden, god mat och dryck samt en avslutande cigar på verandan till bungaloon innan man törnar in. Tror även en hyperaktiv adrenalinsökare skulle uppskatta en dylik disponering av en 3-veckors semester.
[Ändrat av niben 2004-07-09 kl 22:52]