växtflora

Söker en bra liten handbok som är en flora med nyttiga växter som fungerar. Alltså ingen homeopati eller hokuspokus, utan som man sas vet funkar.
Kollade på Källamns bok men tyckte den var stor och lite svår. Boken ska passa att ta med ut och gå att använda även för dom sinte kan något alls från början.

Det behöver egentligen inte vara en bok för överlevnad, men detta forumet tycktes vara det där folk vet mest om ämnet!! :)

//J

Kan man äta sånt? : en bok om ätliga växter / Inger Ingmanson

och andra böcker på klassifikation Ufab samt Rbo

Tack Kurt.
Jag skall kolla dina tips på biblioteket och med bkohandeln om de har boken du föreslog.
Om någon har lite andra tips så är jag fortfranande intresserad. Det kan vara bra att ha lite att välja bland.

//J

Har hittat några små floror, med bara ett litet antal växter som kan användas. Fina att ta med ut och ryms i fickan. Till exempel,

Vanliga vilda växter som mat, krydda, hälso och kroppsvård, av Pelle Holmberga & MarieLousie Eklöf tryckt av Prisma och STF.

Ut i Sveriges flora, av Pedagogisk information AB, Box 245, 433 24 Partille.

//J

Handbok överlevnad

Arméns handbok överlevnad ska finnas som en liten fickfolder med det viktigaste att veta om överlevnad inklusive de vanligaste ätbara växterna. Vet dock inte var det går att köpa.
Kan även rekommendera växtsidorna ur "Handbok Överlevnad". Boken finns på internet i .pdf-format, jag minns inte adressen, men den ska finnas i en tidigare tråd i detta forum. Varför inte skriva ut växtsidorna och göra ett eget häfte.
Finns även ett kapitel med växter med erkända medicinska egenskaper.

Tallrot skrev:
Söker en bra liten handbok som är en flora med nyttiga växter som fungerar. Kollade på Källamns bok men tyckte den var stor och lite svår. Boken ska passa att ta med ut och gå att använda även för dom sinte kan något alls från början.

Hej Per . Du verkar inte egentligen ha läst min fråga. Det var just en stor bok som jag INTE var ute efter, och det var en flora, INTE något fickminne. :)
Men stort tack för tipsen likafullt, kanske någon annan har nytta av dom! :)

MVH
//Janne

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg