växlar och kompabilitet

Undrar om det äår några av er som kan hjälpa till med några frågor jag har. Finns det ngn bra sida på nätet som beskriver hur allt kring växlar drev, kedjelinje mm hör ihop?
Går det att kombinera ett Shimano 8vxl nav med ett två delat vevparti fram?

Tack på förhand
Göran

Klart att det går att kombinera spelar ingen roll bak hur många klingor du har fram 1-3) Du har ju 2 helt oberoende växelreglage till fram å bakväxeln!

/Janne!

Det kan bli problem med vissa utväxlingskombinationer. Kedjan räcker inte till om man ska ha för stora drev fram/bak. Lite får man kolla men ring till en cykelhandlare så får de prata lite också!
/J

Undrar om det äår några av er som kan hjälpa till med några frågor jag har. Finns det ngn bra sida på nätet som beskriver hur allt kring växlar drev, kedjelinje mm hör ihop?

Tack på förhand
Göran

Det borde fungera utan några större problem. Det som är viktigt är att framdreven och kasseten bak är konstruerade för samma typ av kedja. Det finns några olika modeller och ibland fungerar det att kombinera men i vissa fall fungerar det inte. Kolla så att dreven fram klarar av en kedja för en 8 vxl nav.

Lycka till

/Stellan

Tack på förhand
Göran

Ett bättre alternativ är att skaffa ett tvåväxlat trampnav/lager. Har för mig att det finns en bra schweizisk konstruktion.

Sen har vi ju Rohloff.

Thure

Sachs hade i många år ett duo utanpåliggande som gick bra att kombinera med 3-8växlade nav. Betydligt enklare än att göra det fram. Kedjesträckare ingår.
//J

Jag skulle satsa på utanpåliggande växel. Du för större variation(hög-lågväxel) + inbillar mig oxå att navväxel är svårare fixa/laga om det skulle krångla!

/Janne

Ett bättre alternativ är att skaffa ett tvåväxlat trampnav/lager. Har för mig att det finns en bra schweizisk konstruktion.
Blev tvungen att Googla lite och hittade detta Schlumpf. Måste vara det du tänkte på? Fast att hitta prisuppgift hade jag inte ork till. Ett vanligt tvådelat vevparti fram som man kanske redan har är ju i alla fall billigast.

Ack, mera Googlande, men här gick jag bet. Hur såg det ut? Enda jag sett är ett speciellt treväxlat nav som hade två kransar.

Har återuppstått under namnet SRAM dual drive II. Öppnar lite roliga möjligheter för den som vill frossa i växlar, 27 bak, 3 drev fram på ett Schlumpf vevparti = 162 olika utväxlingar! Antagligen inte särskilt användbart, men rätt kul.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pixelpim Damram med 27-växlar Långcykling 4
hijk Justera växlar Långcykling 18
Kvinna50+ Extra växlar Långcykling 11
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
kragan Shimano växlar Långcykling 1
Vildkatt Kompabilitet Långcykling 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg